Van Middelkoop en Bruining trekken volle zaal

vanMiddelkoopwoensdag 01 maart 2006 10:43

De aanwezigheid van Eerste Kamerlid Eimert van Middelkoop en gemeentelijk lijsttrekster Vrouwk Bruining van de ChristenUnie zorgde maandagavond voor een volle zaal toehoorders in het verenigingsgebouw aan Het Schar te Steenwijk. Van Middelkoop en Bruining gaven een korte inleiding, waarna de toeschouwers onder leiding van discussieleider Henk Boxum, de kans kregen hun vragen en opmerkingen te plaatsen. ‘De maatschappij is de laatste jaren verruwd’ gaf  Van Middelkoop in zijn inleiding aan, ‘dit is een ontwikkeling die ons zorgen baart.’ Van Middelkoop benadrukte dat het lokale bestuur belangrijk is. ‘Zij hebben een belangrijke taak en staan dicht bij de burgers. Door het lokale bestuur kan het vertrouwen in de politiek weer toenemen.’
Vrouwk Bruining kreeg de handen op elkaar voor haar toespraak waarbij ze met name aangaf dat de ChristenUnie heel veel aandacht en zorg wil besteden aan de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.
Uiteraard lokte dit vragen uit. De ChristenUnie ziet door de WMO kansen ontstaan voor hoe burgers kunnen worden geactiveerd deel te nemen aan de discussie hoe zorg en ondersteuning op maat geboden kan worden aan diegenen die dit nodig hebben. Politiek diaconaat zou je kunnen stellen.
Een vraag die Vrouwk Bruining kort en bondig kon beantwoorden was welke portefeuille de ChristenUnie ambieert, mocht de ChristenUnie in de positie komen een wethouder te mogen leveren. ‘Wij willen graag de portefeuille Welzijn, maar u weet, onze kandidaat Henk Boxum is ook zeer wel thuis op allerlei andere gebieden, zoals bijvoorbeeld financiën.’ Eén van de belangstellenden was benieuwd naar het standpunt van de ChristenUnie wat betreft het randmeer tussen Overijssel en Flevoland. Geert Bultje, de nummer twee van de kieslijst, gaf aan dat er al regelmatig overleg over het randmeer is gepleegd met collega’s, onder andere uit Flevoland. ChristenUnie politicus Dick Stellingwerf heeft dit onderwerp in Den Haag als initiatiefnemer aan de orde gesteld. De ChristenUnie Steenwijkerland vindt wel dat er een gedegen onderzoek zal moeten plaatsvinden naar de gevolgen van een randmeer voor de gemeente Steenwijkerland, qua infrastructuur, toerisme en bijvoorbeeld de natuur, maar zijn op zich positief. Ook moet heel duidelijk worden welke kosten hier voor Steenwijkerland naar voren zullen komen.
De avond werd, na een hapje en een drankje, afgesloten met het nieuws dat de ChristenUnie het op dit moment erg goed doet in de peilingen, zo bleek uit de telefonische peiling, gehouden op de verkiezingsavond van de Business Club Steenwijk in de Meenthe.