Algemene Beschouwingen

woensdag 14 december 2005 20:16

We leven in een wereld waarin veel gebeurt. We worden opgeschrikt door rampen, terrorisme, liquidaties in het criminele milieu en aanslagen op politici.
Je vraagt je af in wat voor wereld of zelfs in wat voor een land we leven. We krijgen steeds meer te maken met radicalisering, individualisering, intolerantie en normvervaging. De ChristenUnie wijst daarbij op de Bijbel, die zij als basis heeft ook voor haar politieke handelen. Hierin wordt ons voorgeschreven het grote gebod “God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf”. Dit sluit bovenstaande begrippen uit. Wanneer ieder dit als maatstaf zou nemen , zou de wereld er wel anders uitzien. Gelukkig kunnen we constateren dat het in Steenwijkerland op deze punten nog goed toeven is.

Algemene beschouwingen ChristenUnie Steenwijkerland 2005

Voorzitter, collegae raadsleden, dames en heren,

Bijna aan het eind van een 5 jarig college / raadsperiode kunnen we constateren dat er in de afgelopen periode veel is gebeurd in onze gemeente. De vormgeving van de gemeente is steeds duidelijker aan het worden. Een opgave die niet eenvoudig was en is. Een grote gemeente met ook veel diversiteit. Een groot land- en wateroppervlak en met veel kernen, die ook weer hun eigen noden en behoeften hebben. We willen dan ook hierbij onze waardering uitspreken voor de inzet van ons college, alle ambtenaren oftewel diensten en aan alle anderen, veelal vrijwilligers, die zich hiervoor hebben ingezet. Dankbaar zijn we dat we mogen constateren en ervaren de goede sfeer waarin samengewerkt kon worden door college en raad.Veel beleid is door onze fractie gesteund en daar we tegen hebben gestemd konden we duidelijk beargumenteren waarom. Via een motie of amendement verwoordde de ChristenUnie hun visie. Jammer dat we getalsmatig onze beperkingen kennen in de Raad. Maar daar kunnen de kiezers in 2006 wat aan doen!!

Bovenal danken wij God en zien Zijn hand en Zegen in de vele mogelijkheden die we in onze gemeente hebben. De vrijheid om in al onze verscheidenheid deel te nemen aan onze samenleving met de resultaten die daarin zijn bereikt.

Voorzitter, de laatste meerjarenbegroting van dit college ligt voor ons. Een nota van aanbieding die duidelijker is dan voorgaande jaren, waarvoor dank. Een begroting die duidelijk verschilt met die van voorgaande jaren. Werd er toen gesproken over bezuinigingen, nu spreken we over investeringen en bestedingen. Dit dankzij een grote financiële meevaller door de WAVIN gelden. Zonder deze gelden had het college ons niet zo’n mooi perspectief kunnen bieden voor de komende jaren. WAVIN gelden die ook weer onmiddellijk zijn besteed. Twee miljoen om tekorten bij de algemeen reserve in te lopen. Akkoord: het was bekend dat deze weer op peil gebracht moest worden. Acht miljoen balanssanering. Mee eens, dat was ook de visie van de ChristenUnie. Samen levert dat structureel vijf ton op, op de begroting. Verder wordt er vier miljoen in plaats van de verwachte 2 miljoen - waarover gesproken werd in de Perspectiefnota Financieel Beleid 2006 – 2009 - gestoken in het accommodatiefonds ten behoeve van de leefbaarheid. Vz. wetende dat op dit gebied veel middelen nodig zijn, maar ook dat we deze middelen  maar één keer kunnen uitgeven staat o.i.  dit bedrag in schril contrast  met de € 312.000  voor extra onderhoud. In onze ogen een gemiste kans. Geen goed evenwicht tussen investeren en onderhoud van je bestaande voorzieningen! De post onderhoud lijkt toch wat een sluitstuk van de begroting. Achterstallig onderhoud is niet met € 312.000  op te lossen. Er blijft achterstand. In 2003 en 2004 is er extra geld beschikbaar gesteld voor de post onderhoud aan wegen, gebouwen, kunstwerken en stedelijk water en voor het oplossen van enkele problemen bij het groenbeheer. In 2005 totaal 800.000 euro. Ook dat zou niet voldoende zijn om  het beheer en onderhoud goed uit te kunnen voeren werd toen al opgemerkt. De post onderhoud en beheer schreeuwt om een oplossing van structurele aard. Wél de gemeente promoten á € 10.000 ………dan moet de gemeente er ook goed uitzien. Het is een visite kaartje. Vele klachten kwamen en komen hierover binnen van burgers. Het is ook  een stuk leefbaarheid De voorstellen die U doet in het programma zoals het verkopen van overhoekjes, burgers betrekken bij onderhoud etc. zijn goed en kunnen leiden tot bezuinigingen maar is dit wél voldoende? O.i. een druppel op de gloeiende plaat. Wethouder Boxum heeft in de commissie laten weten dat er nogal wat op ons afkomt op het gebied van onderhoud de komende tijd. Wij pleiten er dan ook voor om het accommodatiefonds te vullen met drie miljoen en één miljoen te besteden aan achterstallig onderhoud en beheer.

Motie.

De Dolderbrug wordt voor € 800.000  gerenoveerd. Het gaat hier om een duurzame investering . De ChristenUnie wenst deze investering te verkapitaliseren. Er blijft dan
 € 800.000 staan, waarvan we € 700.000  eveneens willen inzetten voor achterstallig onderhoud/beheer en € 100.000  aan willen wenden voor een Sportfonds. Ik kom daar zo op terug!
Dekking van € 77.000  bij verkapitalisering van de Dolderbrug vinden wij in de post onderwijshuisvesting waaraan een structureel bedrag toegevoegd wordt van € 125.000  voor nieuw beleid.  De ChristenUnie is van mening dat nu al middelen reserveren vooruit lopend op mogelijke onderwijshuisvesting investeringen in 2010 geeft NU niet als urgent te bestempelen.

RESUMÉ EXTRA ONDERHOUD

niet besteden aan accommodatiefonds                                                                   €  1.000.000

Verkapitalisering Dolderbrug                                                                                 €     700.000
Incidenteel in de begroting reeds opgenomen                                                         €    312.000
Blijft een bedrag over van ruim 2 miljoen euro om vrijelijk in te zetten voor achterstallig onderhoud.

SPORTFONDS.

Vz. Extra middelen ( € 30.000 structureel) worden ingezet voor meer zomeronderhoud van de sportvelden. Daarnaast wordt voorgesteld om € 40.000 extra te investeren in het Wetraveld bij OldeVeste/Steenwijker Boys voor het oplossen van de waterhuishouding problemen daar. Maar…er zijn meer problemen vz. Wij horen bijvoorbeeld van tekorten bij VHK St-Jansklooster. De club wil nu extra middelen lenen bij de bank! Dit vanwege tegenvallers bij de bouw van accommodatie waar ze zelf maar bij lappen! Ongetwijfeld zijn er meer situaties als deze! Vooruitlopend op mogelijke privatisering ook verstandig extra middelen te reserveren! Geeft ook geen precedentwerking richting ‘d Olde Veste/Steenwijker Boys!
De ChristenUnie wil ook voor deze problematiek éénmalig € 100.000 extra aan middelen.

Motie

PROGRAMMA’S

Op het gebied van jeugdbeleid lijkt er steeds meer af te komen op de overheid. Het principe van de ChristenUnie is en blijft dat in de eerste plaats ouders verantwoordelijk blijven voor hun kind bij opvoeding, onderwijs en vrijetijdsbesteding. De overheid hoort alleen in te grijpen bij excessen en om zaken op te pakken ter voorkoming. Steun van de ChristenUnie dan ook voor de opvoedingsondersteuning daar waar nodig. Ook is van belang dat er goede ondersteuning is voor jongeren die gok-, drank- of drugsverslaafd zijn. De contacten van een jongerenwerker i.s.m. de wijkagent met jongeren kan belangrijk zijn voor de toekomst.
Een goed initiatief om politiek en jeugd met elkaar in contact brengen was de jongerenbijeenkomst in Blokzijl afgelopen jaar. Jammer dat we veel jeugd nog misten.
Uit deze contacten kunnen wensen of behoeftes voortkomen. Wanneer dat het geval is moeten we niet altijd hoeven te zeggen prachtig jongelui dat jullie ons weten te vinden en jullie wensen aan ons kenbaar maken maar het moeten wensen blijven want er is geen geld. ( Wij bedoelen hiermee uiteraard niet dat de gemeente altijd maar klaar moet staan met geld.)
Maar wanneer we echt wat voor de jeugd willen betekenen,  zijn er dan voldoende middelen beschikbaar buiten de € 6.000  die in de begroting staan voor vernieuwing of aanpassing van bestaande voorzieningen??

Voorzitter, recentelijk was in het nieuws het fenomeen dat jongeren met een diploma op zak van school komen en zich niet laten inschrijven bij het CWI doch leven op kosten van de ouders en een baan afwachten. Op zich niks mis mee, geen onkosten voor de gemeente. Toch een risico omdat naar mate de tijd verstrijkt ze toch verder van het arbeidsproces af komen te staan en dan wel voor rekening komen van de gemeente.

Is dit hier bekend en komt dat ook hier in de gemeente voor. Hebt U daar zicht op??

Vz. Blijvend moet worden ingezet voor werk voor jong en oud. Wanneer er geen regulier of gesubsidieerd werk voor handen is dienen mensen ingezet te worden bij het vrijwilligerswerk. Om zo aansluiting te kunnen houden bij het arbeidsproces. Hierbij dient echter wel rekening gehouden te worden met de gezinsomstandigheden. Werk of vrijwilligerswerk niet alleen voor de fase 1 cliënten maar ook voor de fase 4 cliënten. Deze laatste mogen geen vergeten groep vormen.

Kunt u de laatste ontwikkelingen omtrent de fase 4 cliënten aangeven??

VZ In 2005 is begonnen met de ontwikkeling van de WMO, Het zorgloket zal jan. 2006 gereed zijn. Er zullen nog meerdere stappen moeten worden ondernomen en afspraken moeten worden gemaakt in de verdere ontwikkeling. Dit uiteraard in overleg met belangenorganisaties en evt. gebruikers. We zullen dit kritisch volgen en hopen tijdig bij zaken te worden betrokken. In onze ogen zal de zorg op z’n minst gelijk moeten blijven zodat het ook voor onze zwakkere medemens goed toeven is en blijft in de gemeente Steenwijkerland.
De toegankelijkheid van openbare voorzieningen voor minder validen dient een punt van zorg te blijven. Bij nieuwbouwplannen etc. dient er goed overleg gevoerd worden met het cliënten- platvorm.
In 2004 is hier € 50.000  voor uitgetrokken. We zijn in afwachting van het overzicht hoe deze middelen zijn besteed. Wanneer kunnen we deze tegemoet zien?

Een goed contact met de burgers is van essentieel belang dat geeft u aan. Burgers dicht bij de politiek. Dat past ook bij de visie van de ChristenUnie. Wij streven naar een dienstbare overheid. Wat uiteraard niet wil zeggen dat alle burgers krijgen waar ze om vragen. De bestuurder heeft en houdt in dit alles wel een eigen verantwoordelijkheid. Een belangrijke plaats nemen hierin in onze ogen de plaatselijke belangenverenigingen of wijkverenigingen. Zij kunnen dienen als belangrijke schakel tussen burger en bestuur. Als gesprekspartner bij nieuw beleid etc. voor hun stad, dorp of wijk. Tijdig dienen zij dan ook op de hoogte te zijn van ontwikkelingen. Zij weten vaak beter wat er in hun kern van node is. Hier wordt door het college aan gewerkt en heeft dan ook onze steun. Horen en gehoord worden is belangrijk om je gewaardeerd te voelen en werkt tevens stimulerend. Het is veelal vrijwilligerswerk. Veel werk in de gemeenschap ten behoeve van de leefbaarheid drijft op hen. Zuinig moeten we zijn op onze vrijwilligers die er gelukkig nog steeds zijn maar het is tanende. Hierover spreken we toch onze zorg uit ook met het oog op de WMO. De subsidie van € 45.000  vinden wij voor dit jaar dan ook op z’n plaats in afwachting van de verdere afspraken hieromtrent bij de behandeling van de WMO.

Om het platteland te versterken willen we stimuleren en investeren in de toeristische sector; verblijfstoerisme en recreatieve projecten. Geen woord lezen we hier over de landbouw: een sector die een groot aandeel heeft in de ontwikkeling van ons mooie gebied. Toerisme kan men zien als een aanvulling op de landbouw maar ook als een bedreiging. De ChristenUnie is van mening dat de landbouw, in die zin, beschermt moet worden dat zij niet belemmert wordt in hun bedrijfsvoering of op slot worden gezet en geen uitbreidingsmogelijkheden meer hebben, vanwege toeristische doelen.
Kunt u dit onderschrijven??

In onze achterban horen we steeds meer de geluiden dat de zondagsrust zal afnemen door toename van het toerisme.
Tevens hebben wij zorgen over de grote evenementen die worden georganiseerd op zondag m.n. op de markt in Steenwijk. Het komt voor dat het rumoer, lawaai doordringt tot binnen de kerkmuren. Dit is in onze ogen geen goede ontwikkeling.
Wordt er bij het verstrekken van vergunningen nog rekening gehouden met een ongestoorde kerkgang en kerkdienst??

In de begroting staan structurele middelen voor de regiotaxi. We vinden dit een goede zaak en zien dit als goede aanvulling op het reguliere openbaar vervoer. Dat het openbaar vervoer in de toekomst zal uitbreiden lijkt ons een utopie gezien de vele onrendabele lijnen op het platteland.
Is er al een gedegen onderzoek geweest naar de noodzaak van een rechtstreekse verbinding tussen Vollenhove en Steenwijk? Willen we hiervoor pleiten dan zullen er sterke argumenten moeten komen waarin de noodzaak duidelijk wordt. We zijn nog in afwachting van de toegezegde workshop.

Om de informatiestroom naar raadsleden beter te kunnen laten verlopen zijn er in 2001 Pc’s met toebehoren ter beschikking gesteld aan de raad. U stelt dat de configuraties 5 jaar oud zijn en economisch volledig afgeschreven. Ze zijn in bruikleen en komen, als het goed is, weer terug bij de gemeente. Ze zijn betaald van gemeenschapsgeld en vaak nog goed te gebruiken. Ongetwijfeld zijn er mensen, verenigingen, vrijwilligersorganisaties of scholen die hiervoor belangstelling hebben. Herbestemmen dus! We kunnen evt. de griffier verzoeken een bestemming te zoeken.
Motie

In onze visie inzake evenwicht tussen investeren c.q. meer onderhoud aan onze bestaande voorzieningen nog een opmerking. U stelt – een beetje verkapt – binnen de Reserve Grondexploitatie om bedragen boven de € 4.900.000 door te sluizen naar de Reserve Ontwikkelingsinvesteringen. Graag wil de ChristenUnie dat op het moment dat dit aan de orde is, de Raad hierover een beslissing neemt!

Vz kunt u toezeggen dat de evt. afdracht van de berekende  € 1.2 miljoen ten gunste van de Reserve Ontwikkelingsinvesteringen via de raad loopt?

Voor wat betreft de belastingen gaan we op voorhand niet akkoord met de OZB en de lijkbezorging die we overigens nu niet behandelen. Bij deze laatste kunnen wij u wel vast melden hierop te zijner tijd terug te komen met een motie. De ChristenUnie is principieel tegen het doorberekenen van overhead op dit punt. Wij zijn de enige gemeente in de regio die dit zo doen! Zeker gezien ook de bedragen die er staan voor het begraven worden in onze gemeente en in vergelijking met andere gemeenten. Waarin de nu voorgestelde verhoging nog niet eens is meegenomen!

Tot slot, onder dankzegging van God, voor de gegeven mogelijkheden op allerlei gebied, wensen wij uw college, griffie en ambtenaren veel wijsheid toe en zullen bidden om Zijn zegen.

DANK U.