Boosheid en begrip voor sluiten loket

donderdag 16 september 2004 10:24

DE STENTOR - 16 SEPTEMBER 2004 - VOLLENHOVE - Het monumentale pand Old Ruitenborgh is per 1 januari 2005 verkocht. Vanaf die datum is het ook einde oefening voor wat betreft de afdeling Burgerzaken in Vollenhove van de gemeente Steenwijkerland.

Artikel uit De Stentor van 16-09-2004

Boosheid en begrip voor sluiten loket

van een onzer verslaggevers

‘Dislocaties zijn er om te worden opgeheven‘, stelt de fractie GroenLinks/D66. Het politiek protest dat nu nog klinkt, is volgens André de Boer dan ook niets meer dan een ‘achterhoedegevecht‘.

De verontwaardiging van de Christelijke Partij Burgerbelangen (met wortels in de voormalige gemeente Brederwiede) over het sluiten van de gemeentelijke loketfunctie in Vollenhove lijkt vergeefse moeite. ‘Dit kon je drie jaar geleden al voorspellen.‘ De CPB is bij monde van Piet Rook nog de enige fractie in Steenwijkerland, die principieel vasthoudt aan de dependance. ‘De gemeente heeft bewust een ontmoedigingsbeleid gevoerd door een beperkt aanbod van producten en zo naar deze situatie toegewerkt. Maar wij zijn nog steeds niet overtuigd.‘

Cijfers van het college wijzen uit dat ‘één op de vijf Vollenhovenaren‘ en ‘één op de drie inwoners van Sint Jansklooster‘ nu toch al naar het gemeentehuis in Steenwijk komt voor reis- en andere documenten. Maar Harm Voerman (CDA) draait het om: ‘Vier van de vijf blijven dus in Vollenhove. En twee van de drie uit Klooster óók.‘ Het aantal handelingen (circa 45 per twee dagdelen) blijft ook constant. Reden dat het CDA naar alternatieve locaties (‘De Burght, Rabobank, een regiobus?‘) wil kijken voordat ‘Vollenhove‘ definitief wordt afgestoten.

Een geldkwestie. Het openhouden van de loketfunctie kost de gemeente op jaarbasis nu al 65.000 euro extra, laat staan dat een nieuwe ruimte moet worden gehuurd. Dat het geld beter besteed kan worden, is overigens een argument dat Henk Boxum (ChristenUnie) wel aanspreekt: ‘Hier speelt een stuk emotie en dat begrijp ik goed. Burgers zullen de sluiting zien als negatief gevolg van de herindeling. Maar de financiële positie van de gemeente vraagt om keuzes. Een bibliotheek open houden bijvoorbeeld.‘

OPENBAAR VERVOER

B en W stellen voor om, parallel aan de sluiting, een onderzoek te starten naar betere openbaar vervoersmogelijkheden binnen de gemeentegrenzen. Wethouder Henk Gielen suggereert een ‘herinrichting‘ van busverbindingen. Het aanpassen van huidige tracés biedt mogelijk uitkomst. ‘Rechtsom in plaats van links. Een betere indeling van uren, een andere routing maken misschien.‘ Over de aanbesteding van het openbaar vervoer zijn momenteel gesprekken gaande met de Overijssels gedeputeerde.

Hier nog geld en tijd in steken is heilloos, zo oordeelt een politieke meerderheid. Het onderzoek wordt als ‘doekje voor het bloeden‘ ervaren. ‘Eerst de boel dichtgooien en dan dit.‘ Bovendien hebben partijen geen vertrouwen in verbetering. ‘Je mag wel brood meenemen als je hier een keer met de bus wilt‘, aldus Jannes Mulder (Gemeentebelangen). Beter lijkt het de politiek dan ook te investeren in de toekomst en een ‘boost‘ in elektronische ontwikkeling te maken: de digitale snelweg op, zodat burgers via internet van veel meer diensten gebruik kunnen maken en de deur niet meer uit hoeven.