Fractie CU n.a.v. raadsvergadering mei 2007

maandag 04 juni 2007 10:17

Onderstaand vindt u diverse stukken van de fractie m.b.t. de raadsvergadering van mei 2007. U vindt hier onder andere informatie over: Hoofdstraat Ossenzijl, begraven, leefbaarheid, matrix wensen uit dorpsplannen, bypass Zuidveen

Hoofdstraat Ossenzijl 
Begraven
Bypass Zuidveen
Matris wensen uit dorpsplannen
Leefbaarheid




HOOFDSTRAAT OSSENZIJL

Knopen doorhakken is moeilijk, zeker wanneer je tegen wensen van burgers in moet gaan. Toch zijn we als ChristenUnie van mening dat er eindelijk duidelijkheid moet komen aan deze slepende zaak.
Er is geen enkel zicht op provinciale financiële steun voor de aanleg van een randweg. Om als gemeente alle kosten van de randweg op zich te nemen gaat ons te ver. Wij vinden dan ook dat de aanleg van een randweg zonder hulp van de provincie niet realiseerbaar is.

Een proef moest aantonen wat de mogelijkheden en onmogelijkheden waren om zwaar vrachtverkeer uit Ossenzijl te weren. Alvorens deze proef uit te voeren werd er een onderzoek gedaan, door Veilig Verkeer Nederland, waarbij verkeersmetingen zijn gedaan en gekeken is naar de vervoersbeweging. Tevens is er een enquête geweest onder de ondernemers van Ossenzijl en omgeving. Uit de tussenevaluatie bleek dat de verkeersbewegingen van het zware vrachtverkeer relatief gering zijn. De proef zou veel last en schade veroorzaken voor de ondernemers en schadeclaims behoren tot de mogelijkheden. De voorgestelde proef zou een gering effect aantonen en zou dan ook weggegooid geld zijn. Geen proef dus. 

Toch moet er wat gebeuren want hier ligt wel degelijk een leefbaarheidsprobleem dat we niet willen bagatelliseren.

De Christenunie wil dan ook dat er gekeken wordt naar een definitieve herinrichting van de hoofdstraat van Ossenzijl. Met deze herinrichting trachten de overlast voor aanwonenden zoveel mogelijk te beperken. Waarbij wij ook hebben aangegeven zonodig meer middelen in te willen zetten dan de € 90.000 die er nu nog voor staan. We verwachten op redelijke termijn voorstellen van het college. Overleg met Plaatselijk Belang en de actiegroep is o.i. hierbij noodzakelijk.

 


BEGRAVEN 

Al in 2004 heeft de ChristenUnie vragen gesteld over de begraaftarieven, met name over de toerekeningssystematiek.De tarieven zijn erg hoog en niet transparant.Ook burgers en organisaties maken zich hier zorgen over en komen met vragen en opmerkingen. Je tracht, soms met het schaamrood op de kaken, dan een verklaring te geven en je moet wel beamen dat de tarieven hier erg hoog liggen.
Dat de tarieven hier hoog liggen blijkt ook uit een onderzoek van een uitvaartorganisatie waaruit gebleken is dat Steenwijkerland op de vijfde plaats staat van de top 10 duurste gemeente voor wat betreft de grafkosten.Geen goede score en een slechte dienstverlening aan de burger.
Bij een overlijden worden rouwdragende nabestaanden geconfronteerd met deze hoge bedragen. Ze hebben hierin geen keuze maar zijn verplicht de gemeentelijke regelgeving te volgen en de tarieven te betalen.

Bij deze tarievenproblematiek komen ook capaciteitsproblemen. Uitbreiding is gewenst/noodzakelijk wat weer extra kosten met zich meebrengt en waarschijnlijk weer een verhoging van de tarieven zal inhouden. We zijn dan ook blij met de twee gehouden workshops, ze zijn goed geweest en hebben duidelijkheid verschaft. Blij dat deze problematieken nu opgepakt worden met voorliggend voorstel. De uitkomsten van de workshop zijn hierin duidelijk te herkennen.
Voorgesteld wordt om actief te gaan ruimen, daar zijn we het mee eens. We denken dat dit noodzakelijk is. Belangrijk hierbij is een goede communicatie naar de burgers/nabestaanden. Duidelijk moet zijn wat een uitgifte termijn voor 20 jaar inhoudt. En wanneer een graf voor twee personen is bestemd, wat zijn de consequenties zijn wanneer de tweede persoon bijvoorbeeld na 15 jaar wordt begraven. De grafrust is 10 jaar, maar verlengen moet met 10 jaar, minder kan niet.
De kosten moeten inzichtelijk zijn, welke directe en indirecte kosten worden gedekt met het tarief, ook voor de burger.De ChristenUnie vindt dat nabestaanden te allen tijde aangeschreven moeten worden wanneer een uitgifte termijn is verstreken. Niet
alleen via een algemene publicatie in de Steenwijker Expres of een aanplakbriefje op het kerkhof. Dit ter voorkoming dat mensen geconfronteerd worden met een geruimd graf zonder daarvan kennis te dragen en wat misschien tegen hun wil is. Dit kan nu het geval zijn. Uitzondering hierop alleen wanneer nabestaanden onvindbaar/onbereikbaar zijn bijvoorbeeld bij eeuwigdurende graven.
Wat betreft crematoria zijn er voldoende mogelijkheden in de omgeving.  
Als ChristenUnie willen we graag de begraafplaatsproblematiek op orde zien. Wanneer daarbij een externe ondersteuning in de vorm van het inhuren van begraafplaatsadviseurs noodzakelijk is hebben wij daar geen enkele moeite mee. 

Prioriteit Vollenhove, Heetveld, Blokzijl is noodzakelijk aangezien ons te verstaan is gegeven dat de situatie hier nijpend is. Actief ruimen zal hier wellicht niet voldoende zijn. Historische graven willen we behouden. Bovendien zal actief ruimen tijd vergen. Uitbreiding Blokzijl, Heetveld en Vollenhove zal waarschijnlijk alsnog noodzakelijk zijn. 

Tariefdaling is vanaf 2004 al ons doel en we vinden het ook noodzakelijk. Dan maar niet kostendekkend. Gemeenten zijn daartoe ook niet verplicht. Er kan afgewogen worden om bepaalde kosten niet door te berekenen. Dit is iets om bij de begroting aan de orde te stellen.

Geconcludeerd wordt dat de hoogte van de begraaftarieven niet volledig zijn te herleiden naar de overheadkosten. Maar ze zijn hoog ook in vergelijking met andere gemeenten en hier zou ons inziens dan ook nog eens naar gekeken moeten worden.

Het college wil eerst orde op zaken stellen alvorens te spreken over een stabilisering of daling van de tarieven. Enig inzicht op wat voor termijn? We worden en zijn op dit punt ongeduldig! Als ChristenUnie staan we een tariefverlaging voor, zo mogelijk naar een landelijk gemiddelde.We zijn er nog niet maar we denken dat we met deze voorstellen op de goede weg zitten, maar we maken een voorbehoud voor wat betreft de tarieven en komen hier zonodig op terug bij de begroting. 

Te zijner tijd zal waarschijnlijk de beheerverordeningen worden aangepast, we zullen dan ook terug komen op een door ons eerder ingediende motie over de termijnen van kindgraven.


BYPASS ZUIDVEEN

De Bypass Zuidveen is bij de Christenunie niet uit beeld.Met de Zuidveenseweg zal in de nabije toekomst iets moeten gebeuren. Maar alvorens deze weg aan te pakken willen we eerst de woningontwikkelingen van de Schans en het Kornputkwartier afwachten. Die zullen ongetwijfeld meer verkeersbewegingen met zich meebrengen. Te zijner tijd zullen we beoordelen wat hier noodzakelijk is en een definitief standpunt innemen over de bypass. 

Om nu al 2 ton te investeren in een herinrichting van deze weg lijkt ons geen goede zaak. Het brengt een bypass niet dichterbij en zou er een bypass komen dan moet de Zuidveense weg opnieuw aangepast worden. We hebben begrepen dat herinrichting om veiligheids redenen niet dringend noodzakelijk is.


MATRIXWENSEN UIT DORPSPLANNEN

In deze Matrix staan de uit te voeren dorpsplannen van 2007 tot 2013. De dorpsplannen zijn destijds opgesteld door de diverse Plaatselijke Belangen in samenwerking met de leefbaarheidsmakelaar. Hiermee zijn verwachtingen gewekt en terecht. Het is dan ook een goede zaak dat deze matrix er ligt. Het geeft aan dat er ook daadwerkelijk wat met de ingediende wensen / dorpsplannen wordt gedaan.Een goede communicatie blijft hierbij van groot belang.

Die communicatie is er nu. Er is uitleg gegeven over de totstandkoming van de matrix op een informatieavond.Vanuit de  diverse PB zijn er geen aanvullende zaken ingebracht waaruit wij concluderen dat deze matrix vrij compleet is. Afspraken zijn gemaakt met de PB over de inzet van koppengeld en zelfwerkzaamheid. Een akkoord is bereikt. Lovenswaardig vinden we de zelfwerkzaamheid van de PB hierin. 

Gesuggereerd wordt om jaarlijks € 100.000 uit het leefbaarheidsfonds te bestemmen voor de uitwerking van dorpsplannen. Het fonds is niet de oliekruik van Sarfath, het is niet onuitputtelijk. We hebben begrepen dat de middelen voor 2007 en 2008 al bijna op zijn. Bovendien is er nog niet eens begonnen met een informatiecampagne over dit fonds, wie weet wat hier nog uit voort komt.Het lijkt ons dan ook niet terecht om bij voorbaat al 1 ton te claimen.

Projecten die voor dit fonds in aanmerking komen samen met andere projecten die worden aangedragen beoordelen en evt. prioriteiten stellen. Inzet is er en zal er moeten zijn van het college om duidelijkheid te verkrijgen over de in te zetten middelen vanuit het ILG. Duidelijke afspraken moeten hierover gemaakt worden met de Provincie.

 

LEEFBAARHEID

Eind 2006 is er een einde gekomen aan het project leefbaarheidsplannen waarvoor een leefbaarheidsmakelaar was ingeschakeld. De bedoeling van dit project was
- het in beeld brengen van knelpunten en verbeteringsmogelijkheden
- het opstellen van integrale en operationele actieplannen en/of ontwikkelingen c.q. dorpsplannen.
 

In 2005 is besloten het project 'leefbaarheidsmakelaar' te verlengen omdat de taakstelling nog niet was behaald. De dorpsplannen liggen er nu en de Plaatselijk Belangen zijn professioneler geworden dankzij de 5 jaar begeleiding. De doelstelling is daarmee gehaald.

Met het beëindigen van dit project is tegelijkertijd structureel geregeld dat bij elk project dat wordt ingediend door Plaatselijk Belangen/wijkverenigingen ondersteuning kan worden verkregen. Geen aanbodgerichte ondersteuning meer maar een vraaggerichte professionele ondersteuning per project. Dit alles in goed overleg met het college. Beoordeeld kan dan worden wat voor ondersteuning nodig is en wie die ondersteuning zou moeten geven.
Tevens kunnen de PB terugvallen op de contactwethouder of contactambtenaar. De PB worden hiermee niet aan hun lot overgelaten of in de kou gezet.
De leefbaarheidsmakelaar heeft zeer goed werk verricht, haar taak zit er nu op.
Ons inziens een goede gang van zaken dat er nu een direct contact voor in de plaats is gekomen met college en ambtenaren.
Aandacht zal geschonken moeten worden aan kernen of wijken waar Plaatselijk Belangen/ wijkverenigingen niet actief willen of kunnen zijn.

Labels

« Terug