Fractie CU n.a.v. raadsvergadering mei 2007
Onderstaand vindt u diverse stukken van de fractie m.b.t. de raadsvergadering van mei 2007. U vindt hier onder andere informatie over: Hoofdstraat Ossenzijl, begraven, leefbaarheid, matrix wensen uit dorpsplannen, bypass Zuidveen
Hoofdstraat
Ossenzijl
Begraven
Bypass Zuidveen
Matris wensen uit dorpsplannen
Leefbaarheid
HOOFDSTRAAT
OSSENZIJL
Knopen doorhakken is
moeilijk, zeker wanneer je tegen wensen van burgers in moet gaan.
Toch zijn we als ChristenUnie van mening dat er eindelijk
duidelijkheid moet komen aan deze slepende zaak.
Er is geen enkel zicht op provinciale financiële steun voor de
aanleg van een randweg. Om als gemeente alle kosten van de randweg
op zich te nemen gaat ons te ver. Wij vinden dan ook dat de aanleg
van een randweg zonder hulp van de provincie niet realiseerbaar
is.
Een proef moest aantonen
wat de mogelijkheden en onmogelijkheden waren om zwaar
vrachtverkeer uit Ossenzijl te weren. Alvorens deze proef uit te
voeren werd er een onderzoek gedaan, door Veilig Verkeer Nederland,
waarbij verkeersmetingen zijn gedaan en gekeken is naar de
vervoersbeweging. Tevens is er een enquête geweest onder de
ondernemers van Ossenzijl en omgeving. Uit de tussenevaluatie bleek
dat de verkeersbewegingen van het zware vrachtverkeer relatief
gering zijn. De proef zou veel last en schade veroorzaken voor de
ondernemers en schadeclaims behoren tot de mogelijkheden. De
voorgestelde proef zou een gering effect aantonen en zou dan ook
weggegooid geld zijn. Geen proef dus.
Toch moet er wat gebeuren
want hier ligt wel degelijk een leefbaarheidsprobleem dat we niet
willen bagatelliseren.
De Christenunie wil dan ook dat er gekeken wordt naar een definitieve herinrichting van de hoofdstraat van Ossenzijl. Met deze herinrichting trachten de overlast voor aanwonenden zoveel mogelijk te beperken. Waarbij wij ook hebben aangegeven zonodig meer middelen in te willen zetten dan de € 90.000 die er nu nog voor staan. We verwachten op redelijke termijn voorstellen van het college. Overleg met Plaatselijk Belang en de actiegroep is o.i. hierbij noodzakelijk.
BEGRAVEN
Al in 2004 heeft de
ChristenUnie vragen gesteld over de begraaftarieven, met name over
de toerekeningssystematiek.De tarieven zijn erg hoog en niet
transparant.Ook burgers en organisaties maken zich hier zorgen over
en komen met vragen en opmerkingen. Je tracht, soms met het
schaamrood op de kaken, dan een verklaring te geven en je moet wel
beamen dat de tarieven hier erg hoog liggen.
Dat de tarieven hier hoog liggen blijkt ook uit een onderzoek van
een uitvaartorganisatie waaruit gebleken is dat Steenwijkerland op
de vijfde plaats staat van de top 10 duurste gemeente voor wat
betreft de grafkosten.Geen goede score en een slechte
dienstverlening aan de burger.
Bij een overlijden worden rouwdragende nabestaanden geconfronteerd
met deze hoge bedragen. Ze hebben hierin geen keuze maar zijn
verplicht de gemeentelijke regelgeving te volgen en de tarieven te
betalen.
Bij deze tarievenproblematiek
komen ook capaciteitsproblemen. Uitbreiding is gewenst/noodzakelijk
wat weer extra kosten met zich meebrengt en waarschijnlijk weer een
verhoging van de tarieven zal inhouden. We zijn dan ook blij met de twee gehouden
workshops, ze zijn goed geweest en hebben duidelijkheid verschaft.
Blij dat deze problematieken nu opgepakt worden met voorliggend
voorstel. De uitkomsten van de workshop zijn hierin duidelijk te
herkennen.
Voorgesteld wordt om actief
te gaan ruimen, daar zijn we het mee eens. We denken dat dit
noodzakelijk is. Belangrijk hierbij is een goede communicatie naar
de burgers/nabestaanden. Duidelijk moet zijn wat een uitgifte termijn voor 20 jaar
inhoudt. En wanneer een graf voor twee personen is bestemd, wat
zijn de consequenties zijn wanneer de tweede persoon bijvoorbeeld
na 15 jaar wordt begraven. De grafrust is 10 jaar, maar verlengen
moet met 10 jaar, minder kan niet.
De kosten moeten inzichtelijk zijn, welke directe en indirecte
kosten worden gedekt met het tarief, ook voor de burger.De
ChristenUnie vindt dat nabestaanden te allen tijde aangeschreven
moeten worden wanneer een uitgifte termijn is verstreken.
Niet alleen via een
algemene publicatie in de Steenwijker Expres of een aanplakbriefje
op het kerkhof. Dit ter voorkoming dat mensen geconfronteerd worden
met een geruimd graf zonder daarvan kennis te dragen en wat
misschien tegen hun wil is. Dit kan nu het geval zijn. Uitzondering
hierop alleen wanneer nabestaanden onvindbaar/onbereikbaar zijn
bijvoorbeeld bij eeuwigdurende graven.
Wat betreft crematoria zijn
er voldoende mogelijkheden in de omgeving.
Als ChristenUnie willen we
graag de begraafplaatsproblematiek op orde zien. Wanneer daarbij
een externe ondersteuning in de vorm van het inhuren van
begraafplaatsadviseurs noodzakelijk is hebben wij daar geen enkele
moeite mee.
Prioriteit Vollenhove,
Heetveld, Blokzijl is noodzakelijk aangezien ons te verstaan is
gegeven dat de situatie hier nijpend is. Actief ruimen zal hier
wellicht niet voldoende zijn. Historische graven willen we
behouden. Bovendien zal actief ruimen tijd vergen. Uitbreiding
Blokzijl, Heetveld en Vollenhove zal waarschijnlijk alsnog
noodzakelijk zijn.
Tariefdaling is vanaf 2004 al ons doel en we vinden het ook noodzakelijk. Dan maar niet kostendekkend. Gemeenten zijn daartoe ook niet verplicht. Er kan afgewogen worden om bepaalde kosten niet door te berekenen. Dit is iets om bij de begroting aan de orde te stellen.
Geconcludeerd wordt dat de hoogte van de begraaftarieven niet volledig zijn te herleiden naar de overheadkosten. Maar ze zijn hoog ook in vergelijking met andere gemeenten en hier zou ons inziens dan ook nog eens naar gekeken moeten worden.
Het college wil eerst orde
op zaken stellen alvorens te spreken over een stabilisering of
daling van de tarieven. Enig inzicht op wat voor termijn? We worden
en zijn op dit punt ongeduldig! Als ChristenUnie staan we een
tariefverlaging voor, zo mogelijk naar een landelijk gemiddelde.We
zijn er nog niet maar we denken dat we met deze voorstellen op de
goede weg zitten, maar we maken een voorbehoud voor wat betreft de
tarieven en komen hier zonodig op terug bij de
begroting.
Te zijner tijd zal
waarschijnlijk de beheerverordeningen worden aangepast, we zullen
dan ook terug komen op een door ons eerder ingediende motie over de
termijnen van kindgraven.
BYPASS
ZUIDVEEN
De Bypass Zuidveen is bij
de Christenunie niet uit beeld.Met de Zuidveenseweg zal in de
nabije toekomst iets moeten gebeuren. Maar alvorens deze weg aan te
pakken willen we eerst de woningontwikkelingen van de Schans en het
Kornputkwartier afwachten. Die zullen ongetwijfeld meer
verkeersbewegingen met zich meebrengen. Te zijner tijd zullen we
beoordelen wat hier noodzakelijk is en een definitief standpunt
innemen over de bypass.
Om nu al 2 ton te investeren in een herinrichting van deze weg lijkt ons geen goede zaak. Het brengt een bypass niet dichterbij en zou er een bypass komen dan moet de Zuidveense weg opnieuw aangepast worden. We hebben begrepen dat herinrichting om veiligheids redenen niet dringend noodzakelijk is.
MATRIXWENSEN UIT
DORPSPLANNEN
In deze Matrix staan de uit te voeren dorpsplannen van 2007 tot 2013. De dorpsplannen zijn destijds opgesteld door de diverse Plaatselijke Belangen in samenwerking met de leefbaarheidsmakelaar. Hiermee zijn verwachtingen gewekt en terecht. Het is dan ook een goede zaak dat deze matrix er ligt. Het geeft aan dat er ook daadwerkelijk wat met de ingediende wensen / dorpsplannen wordt gedaan.Een goede communicatie blijft hierbij van groot belang.
Die communicatie is er nu.
Er is uitleg gegeven over de totstandkoming van de matrix op een
informatieavond.Vanuit de diverse PB zijn er geen aanvullende
zaken ingebracht waaruit wij concluderen dat deze matrix vrij
compleet is. Afspraken zijn gemaakt met de PB over de inzet van
koppengeld en zelfwerkzaamheid. Een akkoord is bereikt.
Lovenswaardig vinden we de zelfwerkzaamheid van de PB
hierin.
Gesuggereerd wordt om jaarlijks € 100.000 uit het leefbaarheidsfonds te bestemmen voor de uitwerking van dorpsplannen. Het fonds is niet de oliekruik van Sarfath, het is niet onuitputtelijk. We hebben begrepen dat de middelen voor 2007 en 2008 al bijna op zijn. Bovendien is er nog niet eens begonnen met een informatiecampagne over dit fonds, wie weet wat hier nog uit voort komt.Het lijkt ons dan ook niet terecht om bij voorbaat al 1 ton te claimen.
Projecten die voor dit fonds in aanmerking komen samen met andere projecten die worden aangedragen beoordelen en evt. prioriteiten stellen. Inzet is er en zal er moeten zijn van het college om duidelijkheid te verkrijgen over de in te zetten middelen vanuit het ILG. Duidelijke afspraken moeten hierover gemaakt worden met de Provincie.
LEEFBAARHEID
Eind 2006 is er een einde
gekomen aan het project leefbaarheidsplannen waarvoor een
leefbaarheidsmakelaar was ingeschakeld. De bedoeling van dit
project was
- het in beeld brengen van knelpunten en
verbeteringsmogelijkheden
- het opstellen van integrale en operationele actieplannen en/of
ontwikkelingen c.q. dorpsplannen.
In 2005 is besloten het project 'leefbaarheidsmakelaar' te verlengen omdat de taakstelling nog niet was behaald. De dorpsplannen liggen er nu en de Plaatselijk Belangen zijn professioneler geworden dankzij de 5 jaar begeleiding. De doelstelling is daarmee gehaald.
Met het beëindigen
van dit project is tegelijkertijd structureel geregeld dat bij elk
project dat wordt ingediend door Plaatselijk
Belangen/wijkverenigingen ondersteuning kan worden verkregen. Geen
aanbodgerichte ondersteuning meer maar een vraaggerichte
professionele ondersteuning per project. Dit alles in goed overleg
met het college. Beoordeeld kan dan worden wat voor ondersteuning
nodig is en wie die ondersteuning zou moeten geven.
Tevens kunnen de PB terugvallen op de contactwethouder of
contactambtenaar. De PB worden hiermee niet aan hun lot overgelaten
of in de kou gezet. De
leefbaarheidsmakelaar heeft zeer goed werk verricht, haar taak zit
er nu op.
Ons inziens een goede gang van zaken dat er nu een direct contact
voor in de plaats is gekomen met college en
ambtenaren.Aandacht
zal geschonken moeten worden aan kernen of wijken waar Plaatselijk
Belangen/ wijkverenigingen niet actief willen of kunnen
zijn.
- Labels