Verhuizing/ uitbreiding coffeeshop

cannabis-groen-zakje.jpgdinsdag 15 mei 2007 21:21

Standpunt van de fractie ChristenUnie inzake het collegevoorstel een verzoek tot verhuizing/ uitbreiding van coffeeshop Alien te honoreren.

Wel of niet verhuizing coffeeshop Alien.

Het is niet zomaar een verhuizing. Deze verhuizing brengt een verruiming van de coffeeshop met zich mee, van 80 naar 180 vierkante meters.

Handel in softdrugs is verboden maar coffeeshops worden in alle openheid gedoogd. Hier mag gebruikt worden en een gebruikersportie worden gehaald. Maar hoe wordt de coffeeshop bevoorraad?

Er mag geen verkoop plaatsvinden aan jongeren, maar wat gebeurt er met de drugs uit deze coffeeshop buiten op straat?Is het allemaal te handhaven? Binnen onze gemeente zetten we in op de gezondheid. Meer sport voor met name te dikke kinderen. Het tegengaan van alcoholmisbruik. En dan gaan we de coffeeshop uitbreiden? Meer mogelijkheden om te verkopen en te gebruiken?

Landelijk gezien blijkt dat steeds meer jongeren op jongere leeftijd cannabis gebruiken. Het aantal cliënten in de verslaving toe neemt. Zou dat in Steenwijkerland anders zijn?

Softdrugs gebruik kan hersenbeschadiging teweeg brengen maar ook agressief- en delinquent gedrag. Bij jongeren kan dit school- en opvoedingsproblemen geven. Gebruikers zijn in onze ogen slachtoffers maar ook hun omgeving. Door sofdrugsgebruik te gedogen en door mee te werken aan het vergroten van de coffeeshop, dus meer mogelijkheden, werken we o.i. mee aan een gebruikerscultuur waarvan de zwakkere in onze samenleving de dupe zijn.

Willen we hieraan meewerken als bestuurders van Steenwijkerland? We hebben één coffeeshop, ons al één teveel. Nu wordt gevraagd om een verdubbeling van het aantal vierkante meters.Dienen we onze burgers hiermee? Moeten we er trots op zijn, indien dit doorgaat, dat in Steenwijkerland de grootste coffeeshop uit de wijde omgeving te vinden is? Voor wie doen we dit……de ondernemer? Tegen een tweede coffeeshop maar wel voor uitbreiden? Dit zouden we dan óók niet moeten willen.

Als argumenten worden aangedragen dat het ontrekken van de natte horecabestemming op de bovenverdieping gasthuisstraat 11 minder overlast zal opleveren voor de binnenstadbewoners en dat een vroegere sluitingstijd van de droge horeca minder overlast geeft. Maar de klanten zullen hun drankjes hiermee niet laten staan maar andere gelegenheden zoeken en daar de overlast vergroten. Vroegere sluitingstijd maar waarschijnlijk wel meer overlast door komende en gaande bezoekers om hun gebruikershoeveelheid op te halen. Slaan met deuren, bromfietsen etc. Bovendien wegen deze argumenten niet op tegen bovenstaande.

Wij adviseren het college dan ook, niet mee te werken aan de verhuizing c.q. de uitbreiding. En eveneens om de sluitingstijd niet te verruimen.Wij zouden in dit pand liever een afkickcentrum zien.

------------------------------------

Opmerking fractie n.a.v. de commissievergadering;

Wethouder H. Boxum is tegen uitbreiding en heeft een minderheidsstandpunt ingenomen binnen het college.

Een ruime meerderheid van de commissie adviseerde het college om geen toestemming te verlenen voor verhuizing/uitbreiding van de coffeeshop. Het college heeft het laatste woord in deze en is voornemens groen licht te geven voor uitbreiding.