Verplaatsing Museum en Bibliotheek

2024-09-23 SpijkervetStallen.jpgzaterdag 21 september 2024 16:27

In de raad van 10 september 2024 hebben we het voorstel van het college behandeld voor een nieuw museum in de Spijkervetstallen en de verhuizing van de bibliotheek naar de panden aan de Markt.

De ChristenUnie heeft ingestemd met de koers die het college voorstelt om de volgende redenen:

• Het voorstel sluit aan bij de wens van de ChristenUnie om een compacter en kleinschaliger voorstel te maken dan de voorstellen in het verleden;

• We hebben een verantwoordelijkheid om onze gemeentelijke collecties ten toon te stellen;

• Er moest een oplossing voor de bibliotheek worden gezocht omdat die uit het huidige pand moet;

• Met dit voorstel komt er een compacter museum in de Spijkervetstallen en komt er ook een invulling voor de panden aan de Markt. Het behoud van deze panden met een goede maatschappelijke invulling is van groot belang.

Uitgebreide achtergrondinformatie

Voorgeschiedenis

De afgelopen jaren is er meerdere keren gesproken over kansen voor een nieuw museum in de binnenstad van Steenwijk voor de collectie van Hildo Krop en de verzamelingen van het Stadsmuseum en het voormalige Kermis- en Circusmuseum.

Het plan om museum te vestigen in de Spijkervetstallen en panden aan de Markt was voor de ChristenUnie te groot. Toen kwam het plan om alleen de Spijkervetstallen te gebruiken plus een stukje nieuwbouw / aanbouw. Dit bleek uiteindelijk niet haalbaar en ook op dit voorstel was de ChristenUnie kritisch.

Naast een oplossing voor de musea wilden we ook een oplossing voor de panden aan de Markt. Uiteindelijk is het volgende plan gemaakt waar de ChristenUnie mee ingestemd heeft. Het Hildo Krop Museum, het Stadsmuseum en het voormalige Kermis- en Circusmuseum komen in de Spijkervetstallen. Er komt geen nieuwbouw. De bibliotheek verhuist naar de panden aan de Markt, samen met de Galerie en de Historische Vereniging. Waarom nu opeens ook de bibliotheek erbij betrekken? Het huidige pand is te duur en het huurcontract loopt af.

Financiën

Beide projecten / gebouwen vragen om een investering, maar niet alles hoeft met nieuw geld te worden betaald. De huidige huurkosten van de bibliotheek kunnen gebruikt worden voor de nieuwe locatie. Ook zijn er subsidies aangevraagd voor de verbouwing en is er al geld beschikbaar voor een kwalitatief impuls aan de binnenstad.

Bovendien zijn zowel de panden aan de Markt als de Spijkervetstallen eigendom van de gemeente. Ze moeten sowieso op korte termijn worden opgeknapt om ze te behouden, ook als ze leeg zouden blijven staan.

Aandachtspunten

1. De ChristenUnie heeft gevraagd om de bibliotheek goed bereikbaar te maken voor minder mobiele mensen.

2. Niet alle subsidies zijn al toegekend. Voor de ChristenUnie is dit wel een voorwaarde.

3. De definitieve financiële beslissing wordt in november gemaakt, tijdens de bespreking van de begroting. De gemeente heeft grote financiële uitdagingen, dus er is een brede afweging nodig.