Energiebesparing begint dicht bij huis

ledlamp.jpgvrijdag 12 juli 2019 09:41

Tijdens de behandeling van de Perspectiefnota heeft de ChristenUnie aandacht gevraagd voor energiebesparende maatregelen – dicht bij huis. Een belangrijk thema de komende jaren binnen onze gemeente zal duurzaamheid zijn. Hoe willen we onze kwetsbare schepping beschermen? We spreken veel over grootste onderwerpen zoals alternatieve energie-opwekking, het warmtetransitieplan en de Regionale Energie Strategie (RES). Over energiebesparingsmaatregelen die inwoners in het klein kunnen oppakken wordt ons inziens te weinig over gesproken. Bij de energietransitie gaat het niet alleen om bijvoorbeeld het plaatsen van warmtepompen. Iedere maand een gloeilamp vervangen door een led-lamp draagt al bij.

De ChristenUnie vindt dat er op gemeentelijk niveau voldoende digitale informatie aanwezig moet zijn als inwoners zelf naar informatie gaan zoeken. Maar…. Als je niet zoekt, vind je het ook niet! Wij geloven in het concept van kleine stappen vooruit als je het hebt over de individuele mogelijkheden van inwoners. En dat we naar mensen toe moeten gaan om aan te sluiten bij de directe leefomgeving van de mensen zelf. Daarom zijn we ook erg gecharmeerd van de G1000 werkplaats Dicht bij huis. Zij stellen voor om wijk- en/of straatgericht in gesprek te gaan met inwoners over energiebesparende maatregelen en alternatieve energieopwekking. Om hierbij ook gericht advies te geven over de mogelijke maatregelen.
Investeren in het energieloket, wat klinkt als een fysiek iets waar iemand naar toe moet gaan, staat voor ons haaks op het burgerbesluit van de werkplaats Dicht bij Huis.  De wethouder heeft echter op onze vragen toegezegd dat er een plan van aanpak is voor de uitwerking van de werkplaats Dicht bij Huis. En dat de investeringen in het energieloket juist bedoeld zijn voor het aanjagen van dat project. We zullen het met belangstelling blijven volgen.