What’s in a name?

Steenwijkerland land van Weerribben-Wiedenwoensdag 07 september 2016 22:03

In september 2015 heeft de gemeenteraad ingestemd om samen met gebiedspartners te onderzoeken hoe een Nationaal Park Weerribben-Wieden nieuwe stijl vorm kan krijgen. De gemeente doet dit vanuit een regierol, de opdracht voor het ontwikkelen van een nieuwe toekomstbestendige organisatie is neergelegd bij het Kernteam Nationaal Park Weerribben-Wieden.

Het Kernteam Nationaal Park Weerribben-Wieden stelt voor om “Weerribben-Wieden” niet alleen als eenduidige gebiedsnaam te gaan gebruiken voor het natuurgebied, maar ook als nieuwe gemeentenaam. De gemeente Steenwijkerland zou volgens het Kernteam haar naam vanuit toeristisch economisch oogpunt moeten wijzigen in gemeente Weerribben-Wieden.

Zowel het college van B&W als de gemeenteraad vinden dat dit advies niet moet worden overgenomen. We blijven gewoon ‘gemeente Steenwijkerland’. Het advies van het Kernteam heeft ons als fractie ChristenUnie toch aan het denken gezet. De Weerribben-Wieden is immers een wezenlijk onderdeel van onze gemeente…. Is het mogelijk om het toch terug te laten komen en de gemeentenaam hiermee te onderstrepen? Uiteindelijk zijn wij hier op uit gekomen: gemeente Steenwijkerland, land van Weerribben-Wieden.