Advies over de Woonvisie Steenwijkerland

Woningbouw in Steenwijkerlandwoensdag 31 augustus 2016 21:00

Op dinsdag 30 augustus 2016 is de Concept Woonvisie Steenwijkerland behandeld in de Politieke Markt. Niet als besluitstuk, maar als adviesstuk. Dit houdt in dat alle fracties hun advies kunnen geven over de Woonvisie aan het college van Burgemeester en Wethouders. Ook u kunt reageren op de Concept Woonvisie die tussen 1 september en medio oktober ter inzage ligt. Meer informatie hierover vindt u hier. Hieronder het advies van de ChristenUnie op de Woonvisie dat ingaat op de thema’s Betaalbaarheid, Duurzaamheid en Leefbaarheid.

Deze thema’s moeten wat ons betreft scherper omschreven worden in de Woonvisie. De visie is immers de basis voor de prestatieafspraken met de woningbouwcorporaties. We vinden het daarom belangrijk dat de visie van de gemeente Steenwijkerland heel helder en meetbaar is.

In de eerste plaats BETAALBAARHEID.
De corporaties moeten zich vooral bezig houden met hun kerntaak: bouwen en verhuren van sociale huurwoningen. Het aantal sociale huurwoningen in Steenwijkerland moet wat ons betreft op peil worden gehouden. In de concept Woonvisie wordt dit alleen aangegeven voor de stad Vollenhove. Wat ons betreft geldt dit voor de hele gemeente. Wordt er een sociale huurwoning verkocht? Dan wordt er ook een bijgebouwd. Per saldo moet het aantal sociale huurwoningen minstens gelijk blijven vinden wij.

In de tweede plaats het thema DUURZAAMHEID.
Het ambitieniveau hiervan moet volgens ons minstens gelijk zijn aan het ambitieniveau van het Energieakkoord van 2013 dat ervan uitgaat dat Nederland vanaf 2050 energieneutraal is. Voor Steenwijkerland geldt daarom wat de CU betreft dat niet alleen de corporatiewoningen vanaf 2021 een gemiddeld energielabel B moeten hebben, maar dat ook alle nieuwe woningen vanaf 2020 een EPC van minimaal 0 moeten hebben. Vanaf 2050 moeten alle gebouwen, dus ook bestaande gebouwen, energieneutraal zijn zoals afgesproken in het landelijke energieakkoord. We vinden dat we als gemeente ook duidelijk moeten aangeven in de visie dat in de woningbouwsector duurzame materialen worden toegepast die op verantwoorde wijze geproduceerd zijn.

En tenslotte ons advies over het onderwerp LEEFBAARHEID.
De woningbouwcorporaties hebben nog maar een beperkt budget beschikbaar voor leefbaarheid. De concept visie geeft aan dat het thema leefbaarheid meer en meer een gezamenlijke verantwoordelijkheid wordt van bewoners, corporaties, huurdersverenigingen en de gemeente om te zorgen voor een goede leefomgeving. Als de corporaties hun leefbaarheidsinvesteringen verminderen, dan is het inderdaad een goede optie om andere partijen te betrekken. De CU stelt voor dat de gemeente hierin regie neemt en gebiedscoalities opricht. We vinden dat het college in de woonvisie een duidelijk antwoord moet geven op de terugtrekkende beweging van de corporaties voor wat betreft hun inzet op leefbaarheid. Bijvoorbeeld door opbouwwerkers aan te stellen?