Algemene beschouwing begroting 2024

Fractie-Jantina.jpegdinsdag 07 november 2023 15:00

Afgelopen week was het dankdag voor gewas en arbeid. Ondanks veel trieste en moeilijke omstandigheden, zowel mondiaal, landelijk maar ook in iemands persoonlijke leven, zijn er ook nog veel dingen om dankbaar voor te zijn. Ik vind het altijd bijzonder als we op zo'n dag bewust stilstaan bij wat we hebben. Tienduizend redenen voor dankbaarheid.

Voorzitter

Waar ben ik dankbaar voor als ik kijk naar onze gemeente? Voorzitter, vanwege de tijd zal ik het beperken tot 6.

1. Ik las in de krant over de wijkwerkplaats in Steenwijk West. Buurtbewoners helpen kwetsbare buurtgenoten. Geweldig toch?

2. Ik ben dankbaar voor het brede verenigingsleven. Denk maar aan al het vrijwilligerswerk dat in onze gemeente wordt gedaan. Tel deze uren eens bij elkaar op.

3. Ondernemers in onze gemeente zetten zich in voor een duurzamere en groenere omgeving en laten op veel manieren hun betrokkenheid bij de gemeenschap zien.

4. Een voedsel- en kledingbank, hoewel we natuurlijk liever zien dat die helemaal niet meer nodig is, waar vrijwilligers hun tijd inzetten om te zorgen dat mensen die onvoldoende middelen hebben terecht kunnen voor eten, kleding en verzorgingsproducten.

5. Een groep muziek- en kunstdocenten zet zich gezamenlijk in om muziek- en cultuurlessen te blijven geven, ondanks dat hun werkgever failliet is gegaan.

6. En dan onze mantelzorgers. De ChristenUnie geeft al jaren mantelzorgboeketten weg. De aanmeldingen stromen binnen met verdrietige verhalen over zieke inwoners, maar daarbij ook met mooie verhalen over mantelzorgers die zich belangeloos inzetten voor deze mensen.

Kortom, ondanks alle omstandigheden blijf ik hoopvol. Waar we als gemeente kunnen helpen om de verbinding in onze samenleving te behouden, zullen we dat blijven doen. We geloven namelijk niet in alleen op jezelf gericht zijn, we geloven in een samenleving in verbinding.

Wat de ChristenUnie betreft betekent dit ook een plek voor de ontheemden. We zijn blij met de wijze waarop onze gemeente Oekraïners opvangt en de grote inspanning om de statushouders te huisvesten. Bij de ingekomen stukken zit ook een motie van Perspectief, de jongerenbeweging van de CU. Een motie om asielzoekers op te vangen, om Ter Apel te ontlasten. We hebben over een soorgellijke vraag onlangs gesproken en de meerderheid van de raad dacht er anders over. Maar wij willen laten horen: ook in onze gemeente is plek voor hen!

Voorzitter, toch ook nog een 7e punt van dankbaarheid. Ik wil graag onze waardering uiten voor het gemeentelijke beleid ten aanzien van armoede en hulp aan mensen met minimale middelen, evenals ons sociale domein. Veel mensen die momenteel moeilijkheden ondervinden, kunnen hier ondersteuning vinden. Het aantal jongeren dat jeugdzorg nodig heeft, lijkt af te nemen. Maar liefst 90% van degenen die recht hebben op energietoeslag hebben dit ontvangen. We hebben echter nog wel een vraag voor de wethouder: hoe worden de 10% die niet zijn bereikt verklaard? Heeft het CBS mogelijk een grotere groep geschat dan in werkelijkheid het geval is? Of betekent dit dat deze 10% mensen moeite hebben om de overheid te vinden, ondanks dat ze er recht op hebben?

We maken ons als ChristenUnie zorgen over een mogelijke toename van mensen die hun rekeningen niet meer kunnen betalen. Daarom zijn we blij met het beleid rondom de vroegsignalering. In de eerste helft van 2023 zijn er meer meldingen opgepakt ten opzichte van 2022. Het is zorgwekkend dat deze meldingen er zijn. Het lijkt erop dat onze inwoners moeite hebben om bijvoorbeeld huur of zorgverzekering te betalen. Gelukkig investeren we als gemeente in deze vroegsignalering, zodat deze inwoners niet verder in de problemen komen. Als ChristenUnie willen we dat we deze inspanningen voortzetten. Daarnaast blijven we aandacht vragen voor kinderen, jongeren en volwassenen die een hulpvraag hebben die niet ‘standaard’ is. En daardoor tussen wal en schip vallen. Start bji de hulpvraag en durf maatwerk toe te passen. Ook blijven we aandacht vragen om onze motie Duidelijke taal. Hier zien we graag in de toekomst nog meer concrete resultaten van terug.

Verder lijkt het erop dat ons provinciale bestuur de gemeenten opzij heeft geschoven met besluiten over windenergie en zonneparken. We willen de wethouder Duurzaamheid vragen om te reageren op deze situatie. Wat betekent dit voor de herziening van ons zon-op-land-beleid? Moeten we dit beleid herzien? En wat gebeurt er met de vergunningen voor zonneparken die al zijn aangevraagd? Als ChristenUnie willen we ons niet lam laten slaan door dit soort besluiten. We moeten doorgaan met het uitvoeren van onze ambities, omdat klimaatverandering niet wacht op politieke discussies. Het gaat gewoon door, en dus moeten wij ook doorgaan.

In de voorliggende begroting staat er een actiepunt benoemd voor de lancering van een isolatieprogramma voor huishoudens en maatschappelijke organisaties. Het Nationaal Isolatieprogramma, dat is geïnitieerd door de landelijke ChristenUnie, wordt voortgezet en uitgebreid. Huizen met slechte isolatie worden prioriteit, stap voor stap, in elke straat, zonder ingewikkelde procedures en subsidieaanvragen. Er zal extra geld beschikbaar worden gesteld. Buurten met huizen die slecht geïsoleerd zijn en bewoners met lage inkomens zullen voorrang krijgen bij de energietransitie om energiearmoede te voorkomen. Kan de wethouder ons vertellen wanneer we deze initiatieven kunnen verwachten? Is er goede data beschikbaar om te starten in de juiste straten en wijken?

Daarnaast wil ik namens de ChristenUnie graag iets zeggen over de begroting zelf. Er is weinig nieuws te melden over de investeringsvoorstellen na de PPN, daarom wordt hier minder aandacht aan besteed. Toch willen we het college complimenteren met twee zaken: Ten eerste is het positief dat het college heeft besloten om op dit moment geen maatregelen voor te stellen om de tekorten weg te werken. In plaats daarvan blijven we investeren. Hiermee laten we duidelijk zien dat de nationale overheid haar verantwoordelijkheid moet nemen en volgen we hierin ook het advies van de VNG. Ten tweede is het verstandig dat bepaalde grote investeringsplannen, zoals de unilocatie en het museum, nog niet in de begroting van 2024 zijn opgenomen. We hebben als raad nog geen discussie gevoerd over het nieuwe idee voor het museum en de unilocatie. Laten we eerst een diepgaande discussie voeren en vervolgens beslissingen nemen in dat kader.

Ten slotte zijn er enkele interessante moties ingediend door andere partijen. Ik kom hier graag op terug wanneer we deze gaan behandelen. Voor nu wens ik het college veel wijsheid en zegen toe bij het leiden van onze gemeente in 2024.