Schriftelijke vragen: Stopzetten uitkering bij gedwongen opname

vlak-met-memo-blaadjeswoensdag 26 mei 2021 18:00

Schriftelijke vragen aan het college conform artikel 39 van het Reglement van Orde
Onderwerp: Stopzetten uitkering bij gedwongen opname

In artikel 13 lid 1 van de participatiewet is de mogelijkheid opgenomen om van inwoners die gedwongen opgenomen worden de bijstandsuitkering stop te zetten. Daar staat dat ‘inwoners van wie de vrijheid is ontnomen geen recht hebben op een bijstandsuitkering’. Het gevolg van deze toepassing van de wet is namelijk dat inwoners die gedwongen opgenomen zijn schulden opbouwen en zelf hun woning kunnen kwijtraken.

Deze regel in de wet is bedoeld voor gedetineerde inwoners, maar we hoorden dat sommige gemeenten ervoor kiezen dit ook toe te passen als mensen die vanwege psychische problemen gedwongen worden opgenomen. (Voor wie zich vrijwillig laat opnemen, geldt dit dus niet.). Een aantal psychiaters heeft hier bij het kabinet voor aan de bel getrokken. Gemeenten kunnen zelf besluiten om artikel 13 lid 1 niet van toepassing te laten zijn en een cliënt met een gedwongen opname hetzelfde behandelen als mensen die vrijwillig zijn opgenomen.

Daarnaast biedt de wet, ter voorkoming dat deze mensen dakloos worden, de mogelijkheid aan patiënten die gedwongen zijn opgenomen bijzondere bijstand te verstrekken voor bijvoorbeeld de vaste lasten tijdens de opnameperiode. Dit is vaak lastig te regelen omdat deze inwoners vaak niet bij hun papieren kunnen en erg verward zijn. Bovendien duurt het een aantal weken voordat gemeenten dergelijke aanvragen toekent en in de tussentijd lopen de vaste lasten zoals huisvesting en zorgverzekering op.

De signalen dat er gemeenten zijn die dit artikel uit de wet wel toepassen bij inwoners die gedwongen worden opgenomen, verontrust de ChristenUnie. En wij willen dan ook weten hoe dit artikel in de Participatiewet door de gemeente Steenwijkerland wordt toegepast.

1. Op welke wijze past het college artikel 13 lid 1 toe in de gemeente Steenwijkerland?

2. Heeft u in de afgelopen jaren de bijstandsuitkering stopgezet op grond van dit artikel bij inwoners die vanwege ziekte gedwongen worden opgenomen?

3. Is het college het met ons eens dat het stopzetten van de bijstandsuitkering van mensen die gedwongen opgenomen zijn, onwenselijk is?

4. Wat zijn de ervaringen in onze gemeente met het aanvragen van bijzondere bijstand door deze groep inwoners? Kunt u aangeven hoe vaak deze aanvragen bij de gemeente binnenkomen, hoeveel toegekend worden en binnen welke termijn?

Jantina Drijfhout
Fractievoorzitter ChristenUnie Steenwijkerland