De ChristenUnie is tegen een unilocatie als deze de gemeente 15 miljoen extra gaat kosten (3/4)

future-past_200-130maandag 23 november 2020 21:41

Antwoord op een van de vier conclusies die de ChristenUnie heeft getrokken bij de begroting van 2021 – 2024.

Waarom de CU tegen een unilocatie is als deze de gemeente 15 miljoen extra gaat kosten…

De ChristenUnie heeft van harte ingestemd met de forse – en in onze ogen noodzakelijke – investeringen de komende jaren in het basis- en v.o onderwijs. Er worden stevige bedragen geïnvesteerd in de nieuwe basisscholen en het renoveren van oudere basisscholen in Tuk, Wanneperveen en Steenwijk. Totaal ruim 19 miljoen in deze raadsperiode 2018-2021, naast de 3 miljoen voor een nieuwe school in Giethoorn. De jaren erna bedragen deze investeringen zo’n 14 miljoen.

Het bestuur van het voorgezet onderwijs wil een unilocatie realiseren in Steenwijk. Dat betekent het clusteren van al het VO-onderwijs op één locatie in plaats van twee. Deze unilocatie is niet opgenomen in het vastgestelde -miljoenen- investeringsplan voor de scholen. Een dergelijke unilocatie betekent een verdubbeling van de investeringskosten in het VO met jarenlang tonnen hogere kosten in onze begroting.

Wij vinden op basis van de nu beschikbare informatie dat huisvesting prima gerealiseerd kan worden op 2 locaties. De door het bestuur aangehaald argument van segregatie slaat wat onze bevindingen betreft niet op 1 of 2 locaties maar op gelijke kansen in het onderwijs voor de scholieren. Liefst zien we ALLE leerlingen met hun diploma de school verlaten: los van in welk gebouw ze onderwijs krijgen. Daarbij denken wij dat de scheiding tussen de leerwegen groter is dan de afstand tussen gebouwen. We volgen hier de visie van de Onderwijsraad! Er wordt nu opnieuw gesproken tussen het College en het VO onderwijs. We wachten de uitkomsten hiervan af en zullen dan opnieuw ons standpunt bekijken.

Heeft u vragen over onze keuzen: neem gerust contact op met de raadsleden Jantina Drijfhout ( jantina.cu@gmail.com), Henk Boxum (boxum005@gmail.com) of burgerraadslid Cor Lievers (cor.lievers@steenwijkerland.nl).

2020 Algemene beschouwing begroting.pdf50,9 kBapplication/pdfdownload