ChristenUnie stelt vragen over de maatschappelijke begeleiding van nieuwkomers

Grensmaandag 13 maart 2017 09:58

De ChristenUnie heeft in de afgelopen periode gesprekken gevoerd, onder andere met medewerkers van het Bureau integratie Nieuwkomers, gevestigd in Steenwijk en met ambtenaren over de maatschappelijke begeleiding van nieuwkomers in Steenwijkerland. Deze gesprekken waren voor de ChristenUnie aanleiding om op 13 maart 2017 nadere vragen te stellen aan het college.

"Volgens het Bestuursakkoord Verhoogde Asielinstroom van 27 november 2015 en het Uitwerkingsakkoord van 28 april 2016 hebben Rijk en gemeenten nadere ambities en condities vastgesteld voor maatschappelijke begeleiding. Zo dient de maatschappelijke begeleiding uit de volgende elementen te bestaan: 1. Praktische hulp; 2. Hulp bij start inburgering; 3. Stimuleren van participatie en integratie; 4. Uitvoering van het participatieverklaringstraject.

Eén van de redenen om de gesprekken te voeren was het signaal dat er een verhoogd risico is voor nieuwkomers om problematische schulden te ontwikkelen. We hebben begrepen dat er nadere afspraken zijn gemaakt met de IGSD om bijvoorbeeld het budget dat bestemd is voor inrichtingskosten in eerste instantie flexibeler te kunnen inzetten , waardoor het risico is verminderd. Dat vinden we een goede zaak, maar het neemt onze zorgen niet volledig weg.

Uit de gesprekken is ook gebleken dat er een structureel tekort is aan vrijwilligers voor de maatschappelijke begeleiding van nieuwkomers. De ChristenUnie vraagt zich af de maatschappelijke begeleiding van nieuwkomers nog wel goed kan worden uitgevoerd.

Specifiek hebben we de volgende vragen:

1.            Heeft u gegevens waaruit blijkt welk deel van de nieuwkomers binnen relatief korte tijd (bijvoorbeeld binnen twee jaar) problematische schulden ontwikkelt? Zo ja, wilt u die met ons delen.

2.            Is er volgens het college inderdaad een verhoogd risico voor nieuwkomers om problematische schulden te ontwikkelen? Zo ja, bent u van plan om extra maatregelen te nemen om dit risico te verkleinen en welke zijn dat dan?

3.            Is het College op de hoogte van het feit dat er een structureel tekort is aan vrijwilligers bij het Bureau Integratie Nieuwkomers?

4.            Is het College op de hoogte van het feit dat betaalde medewerkers bij het Bureau Integratie Nieuwkomers, die zich vooral zouden moeten bezig houden met begeleiding van vrijwilligers, steeds vaker zelf bezig zijn met de maatschappelijke begeleiding van nieuwkomers omdat de begeleiding anders in het gedrang komt?

5.            Kan het College garanderen dat de maatschappelijke begeleiding van nieuwkomers, nu en de komende maanden, goed wordt ingevuld, zowel wat betreft het aantal uren maatschappelijke begeleiding als de kwaliteit van de maatschappelijke begeleiding? Zo niet, wat gaat u doen om ervoor te zorgen dat de maatschappelijke begeleiding wel op orde is?

6.            Het College heeft aangegeven van plan te zijn om vanaf 2018 te gaan werken met één welzijnsorganisatie. Onduidelijk is nog welke welzijnsorganisatie dat gaat worden. Hoe gaat u ervoor zorgen dat de continuïteit van de maatschappelijke begeleiding van nieuwkomers de rest van het jaar gewaarborgd is, wetend dat die nu al onder druk staat.

In onze gesprekken is ook het beeld ontstaan dat het moeilijker wordt om statushouders van een passende woning te voorzien.

7.            Kunt u aangeven hoeveel statushouders in 2016 en het begin van 2017 zijn gehuisvest in Steenwijkerland? Kunt u ook aangeven wat de taakstelling wat betreft huisvesting van statushouders was/is voor onze gemeente in 2016 en 2017.

8.            Ligt Steenwijkerland op schema wat betreft de huisvesting van statushouders of is er sprake van achterstand?

9.            Wij hebben begrepen dat het is voorgekomen dat een statushouder een woning kreeg toegewezen die op de nominatie stond om gesloopt te worden. Een woning waar bijvoorbeeld geen functionerende verwarming aanwezig was.

a.       Zijn er afspraken met de woningbouwcorporaties over de minimale kwaliteit van woningen voor statushouders?

b.      Zo ja, wat zijn die afspraken?

c.       Voldoet een sloopwoning, zonder een werkende verwarming, aan de eisen die u stelt om statushouders te huisvesten?

d.      Is het vaker voorgekomen dat een statushouder in een huis werd geplaatst zonder werkende verwarming of was dit een uitzondering?

e.      Bent u het met ons eens dat huurhuizen voor iedereen, dus ook voor statushouders, in ieder geval moeten beschikken over een werkende verwarming en over de juiste infrastructuur voor water en electriciteit?  "

Reacties op 'ChristenUnie stelt vragen over de maatschappelijke begeleiding van nieuwkomers'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.