zonnepaneel solar-panelmaandag 13 maart 2017 09:39

Op 28 februari 2017 heeft de ChristenUnie als mede-indiener van een initiatiefmotie van BGL een motie ingediend met betrekking tot duurzaamheid. Deze motie is door de raad aangenomen. De tekst van de motie is als volgt:

De raad gehoord de beraadslaging, is van mening dat:

We als gemeente Steenwijkerland een forse ambitie hebben geformuleerd als het gaat om het produceren van duurzame energie (35 % energieverbruik in Steenwijkerland). De gemeente t.a.v. haar gemeentelijk vastgoed zelf het goede voorbeeld wil geven en dit via een motie heeft vastgelegd in beleid: nieuwbouw “energieneutraal”  en bestaande bouw “maart 2017 een overzicht van duurzame energie maatregelen”

Er inmiddels met dit beleid is gestart via de uitvoering van: - beschikbaar stellen vier ton van impulsgelden voor zonnepanelen op gemeentelijke daken - 1 ton van niet uitgegeven onderhoudsgelden voor Zwembad Tolhekke investeren in energiebesparende maatregelen. - maar dit niet voldoende zal zijn op korte termijn onze hoge ambities te realiseren.

Een “duurzaam revolving fund” kan aan onze ambities bijdragen. De basisgedachte van dit revolving fund is dat besparingen op energiekosten als gevolg van de investeringen van de impulsgelden, terugvloeien naar dit revolving fund.  Hier kunnen weer nieuwe maatregelen uit gefinancierd worden. Ter illustratie: stel dat de zonnepanelen op gemeentelijke daken zich in 10 jaar terugverdienen dan betekent dit feitelijk dat er de komende 10 jaar 40.000 euro wordt bespaart aan energiekosten. Door die 40.000 euro terug te laten vloeien in het revolving fund kan er vanuit dat fund 10 jaar lang  40.000 euro geïnvesteerd worden in nieuwe duurzame energiemaatregelen. Er ontstaat dan een vliegwiel effect. Dat vliegwiel effect wordt groter als we jaarlijks een nader af te spreken substantieel bedrag storten vanuit onze algemene middelen.

De raad roept het college op, om in een maand tijd de mogelijkheden voor het oprichten van een revolving fund voor duurzame energiemaatregelen te verkennen. Aandachtspunten daarbij zijn:

• verschillen in eigendomssituaties met oog op kaders waaraan besparingen besteed kunnen worden.
  • afschrijving van investeringen met oog op toekomstige vervanging:
  • jaarlijks aanvulling vanuit algemene middelen met oog op onze ambities t.a.v. duurzame energie
  • kosten/baten verhaal van het fund met oog op administratieve lasten in relatie tot opbrengsten.
  • mogelijkheden voor vinden bijdragen van derden.

en gaat over tot de orde van de dag.

Reacties op 'Motie: Revolving fund voor duurzaamheidsmaatregelen voor o.a. "investeren in zonnepanelen op gemeentelijke daken”.'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.