ChristenUnie is het niet eens met de overhaaste manier waarop de veranderingen in de Huishoudelijke Hulp in Steenwijkerland worden ingevoerd.

woensdag 04 februari 2015 09:07

Tijdens de raadsvergadering van 3 februari 2015 heeft de gemeenteraad van Steenwijkerland in meerderheid besloten dat er grote veranderingen gaan plaatsvinden op de manier waarop de Huishoudelijke Hulp wordt aangeboden en moet worden betaald. Voor een belangrijk deel van de cliƫnten gaan die veranderingen al in op 1 maart 2015. Volgens de ChristenUnie is en was er geen reden om de veranderingen zo snel al in te voeren. Het was beter geweest om pas vanaf 1 januari 2016 dit te veranderen. Daarom hebben we tegen het voorstel gestemd. Zie onze bijdrage hieronder.

Voorzitter,

Vanavond behandelen we het sluitstuk van de besluitvorming over de organisatie, inzet en financiering van de huishoudelijke hulp in Steenwijkerland in 2015, 2016 en de jaren erna.

Dit proces begon overhaast met een besluit van het college in juni 2014 om van de HH een algemene voorziening te maken vanaf 1 januari 2015. Tijdens de Politieke Markt in september 2014, bleek dat de aannames die gebruikt waren voor de berekeningen van de financiën niet klopten met als resultaat dat het college het voorstel terugtrok. Het kwaad was echter al geschiet. Veel onrust bij cliënten, hulpverleners en de politiek.

Sindsdien hebben we meerdere keren voorlichting gehad als raad en zijn er nieuwe scenario’s besproken, maar de onduidelijkheid en de onrust zijn gebleven tot op de dag van vandaag. Want er zijn nog steeds vragen over zowel de noodzaak van alle veranderingen als de manier waarop ze worden ingevoerd en uitgevoerd. Hoe fatsoenlijk is het om als gemeenteraad een besluit te nemen op 3 februari 2015 met grote gevolgen voor zowel een deel van de cliënten als een deel van de hulpverleners, en dat al te laten ingaan op 1 maart 2015?

Wij maken ons grote zorgen over de invoeringsdatum van 1 maart omdat met name de alfa hulpen, of Dienstverlening aan huis (DVaH) zoals u het noemt, al vanaf 1 maart zelf contracten moeten hebben met cliënten en dat cliënten die gebruik maken van een alfahulp al vanaf 1 maart zelf de kosten moeten betalen van de alfahulp en dat dan via een nog niet volledig uitgekristalliseerde compensatieregeling weer terug kunnen krijgen. Wij denken dat het risico op fouten en op een chaotische invoering te groot is om al deze veranderingen al in te laten gaan op 1 maart 2015. Daar wil de CU geen verantwoordelijkheid voor nemen.

Waarom bent u steeds vast blijven houden aan 1 maart als invoeringsdatum? U had de aanvraag voor de van Rijn gelden ook heel anders kunnen formuleren en de algemene voorziening kunnen laten ingaan op een later moment. Dan hadden we meer tijd gehad voor een goede voorbereiding, betere communicatie en een goede overgang van het oude naar het nieuwe systeem.

Eigenlijk wil ik u college, maar nog meer de coalitie een aantal vragen stellen:

De eerste vraag is wat de CU betreft cruciaal: waarom wilt u besluiten om de verandering in HH organisatie en financiering al in te laten gaan op 1 maart 2015? Is het niet veel beter om te wachten tot 1 januari 2016? Was of is er misschien een financiële noodzaak? Het antwoord is helder. Er is geen financiële reden om al in 2015 zulke grote veranderingen door te voeren. Ik daag u uit om net als ik te gaan rekenen met de getallen die in het voorstel staan dat voor ons ligt. Dan zult u merken dat als we de HH in 2015 op dezelfde manier zouden organiseren als in 2014 tegen een tarief van 23 EURO per uur voor ZIN, en gewoon betalen met de middelen in de begroting aangevuld met de eigen bijdrage, dat er dan zelfs een licht overschot zal zijn op de begroting in 2015. Dat als we geen gebruik maken van de van Rijn gelden in 2015 en dus ook niet te maken hebben met de hoge uitvoeringskosten die nu in het voorstel staan, dat we dan met de begrote middelen voor 2015 prima uitkomen.Dat het pas financieel nodig is om in 2016 dingen te veranderen. Dat het logisch is om voor 2016 wel dankbaar gebruik te maken van de van Rijn gelden.

Als er dan geen financiële reden om de grote veranderingen door te voeren per 1 maart, wat kan dan een rechtvaardiging zijn om een besluit te nemen dat zoveel onrust en potentiele problemen met zich meebrengt? Worden de cliënten er misschien beter van? Of de hulpverleners? Of de werkgever ZONL? Nee, voorzitter, de trieste conclusie is dat niemand erop vooruit gaat.

De cliënten krijgen geen betere hulp en een deel van de cliënten moet van alles en nog wat gaan regelen en aanvragen op zeer korte termijn. Voor hen zou het zeker beter zijn om de veranderingen op 1 januari 2016 in te laten gaan. Voor de hulpverleners wordt het ook niet beter. De mensen die in dienst zijn bij ZONL komen er goed vanaf, maar voor de alfahulpen wordt het ingewikkelder. Die moeten zorgen dat ze contracten krijgen met de cliënten, dat ze facturen sturen en betaald worden en dat ze zelf de administratie goed op orde hebben. En dat alles vanaf 1 maart aanstaande.En zelfs voor ZONL, de werkgever, zou het beter zijn als we in 2015 gewoon op de oude voet doorgaan en hen de 23 Euro uit de begrote gemeentelijke middelen zouden betalen en pas vanaf 1 januari 2016 de algemene voorziening + maatwerkvoorziening in zouden laten gaan.

Voorzitter,De CU heeft er consequent voor gepleit om de organisatie en financiering van de HH in 2015 op dezelfde manier te doen als in 2014 en om pas vanaf 1 januari 2016 veranderingen door te voeren. Ik heb hier betoogt dat wij geen reden hebben gehoord van dit college waarom het nodig is om een zo grote veranderingen overhaast in te voeren vanaf 1 maart 2015 met alle risico’s van dien. De CU is van mening dat iedereen er alleen maar op achteruit gaat met dit voorstel. Daarom, en omdat we vinden dat het risico op fouten bij de overhaaste invoering te groot is, zullen we tegen het voorstel stemmen.

Het liefst zou de CU een alternatief voorstel willen doen, zoals we steeds hebben gedaan, maar misschien is het daarvoor al te laat. Het liefst zouden we opnieuw willen voorstellen om de veranderingen inderdaad niet in 2015 te laten ingaan, maar pas op 1 januari 2016. Daarmee zouden we rust creeren in 2015 en de overgang echt rustig en goed kunnen voorbereiden. Volgens ons had u die route moeten kiezen. Dat heeft u niet gedaan en het is duidelijk dat de coalitie zich achter de wethouder schaart en al de veranderingen inderdaad al op 1 maart wil invoeren.

Wij hopen van harte dat de invoering niet tot de grote problemen zal leiden die we nu voorzien. We zullen het nauwlettend blijven volgen.

Marcel Scheringa

ChristenUnie