ChristenUnie en toerisme – een spannende relatie

dinsdag 19 november 2013 09:41

Volgens cijfers waren er in 2012, 2150 banen in de sector Recreatie & Toerisme in Steenwijkerland. Dit op een totaal aan banen van ongeveer 15500. Dat betekent dus dat recreatie en toerisme van groot economisch belang zijn in Steenwijkerland. Dat ziet de ChristenUnie ook en daarom heeft de gemeente, met steun van de ChristenUnie, de afgelopen jaren ook fors geïnvesteerd in deze sector. Toch is de relatie tussen de ChristenUnie en recreatie-toerisme een spannende relatie.

Inderdaad spannend. Aan de enen kant genieten van ons mooie gebied, van fietsen, wandelen en varen. Van lekker uitrusten op een terras, een glaasje drinken en een hapje eten. Aan de andere kant de vraagtekens bij de commerciële activiteiten op de zondag. Die dag ziet de ChristenUnie toch vooral als een rustdag. Als een dag waarop een mens naar de kerk mag gaan en zoveel mogelijk mag uitrusten van het dagelijkse werk. Dat betekent dat we niet altijd en op alle vlakken met toeristische ondernemers op één lijn zitten.

Dat neemt niet weg dat ook de ChristenUnie het belang van de sector inziet en de vele mogelijkheden. Belangrijk om te beseffen is dat we als gemeente relatief veel geld investeren in de branche. Geen andere branche ondersteunen we met zoveel middelen. Om te zien waar de CU voor staat en wil staan, blikken we even terug op wat er is bereikt de afgelopen jaren onder andere met steun en van de ChristenUnie. Zo hebben we meegewerkt aan de ontwikkeling van recreatieve woningen, bijvoorbeeld in Giethoorn, Ossenzijl en Scheerwolde. We hebben ons ingezet om het wandel- en fietspadennetwerk uit te breiden en te verbeteren. Er zijn toeristische parkeerplekken bijgekomen, bijvoorbeeld in Belt-Schutsloot. We hebben het elektrisch varen aangemoedigd en de promotie van ons mooie gebied ondersteund.

Ook de komende jaren willen we de sector blijven steunen. De ChristenUnie is trots op Steenwijkerland en wat we met z’n allen te bieden hebben. Dat moeten we doorvertellen en laten zien aan mensen in binnen en buitenland. Daarom blijven we de gebiedspromotie ondersteunen. Graag wil de ChristenUnie evalueren hoe succesvol het marketing concept WaterReijk Weerribben Wieden is. We horen kritische geluiden. Daarom willen we de Marketing Raad en alle betrokkenen uitnodigen en uitdagen om een evaluatie uit te voeren en dan te besluiten hoe we verdergaan. Doorgaan op de ingeslagen weg of niet?

Kijkend naar de te verwachten financiële ruimte de komende jaren, verschuift wat ons betreft de nadruk in investeringen in bijvoorbeeld infrastructuur van nieuw en meer naar beter. Beter onderhoud en beheer. In 2014 is al meer dan 400.000 Euro vrijgemaakt voor het opknappen van de passantenhavens. Die nadruk op beheer en onderhoud steunen we.

Wij zien een goede samenwerking tussen overheid en ondernemers als heel belangrijk. En ook de samenwerking tussen ondernemers onderling is cruciaal. Daar kan de gemeente, indien nodig, faciliterend optreden. Aandachtspunten blijven wat ons betreft het verlengen van de verblijfsduur van toeristen in ons gebied door bijvoorbeeld het introduceren van arrangementen. Voorbeeld is het wandelarrangement rondom het WaterReijk Wandelpad. De provincie Overijssel ondersteunt dergelijk arrangementen ook met geld. Andere aandachtspunten zijn het vervoer in het gebied. Ook daar kunnen we samenwerken met de provincie.

Soms horen we of lezen we opmerkingen over belemmerende regels. Allereerst moet gezegd worden dat in een gemeente als Steenwijkerland met natuur en beschermde stadsgezichten, regels nodig zijn. De ChristenUnie begrijpt het gevoel dat soms kan ontstaan en is zelf ook tegen overbodige regels of voor regels die onnodig beperkend zijn. Daarom ons voorstel om met de ondernemers om tafel te gaan zitten om op zoek te gaan naar onnodig beperkende regels. Als die er zijn, dan moeten die regels, wat de ChristenUnie betreft, veranderd of verwijderd worden.

Dan nog iets over de toeristenbelasting en de forensenbelasting Wat de CU betreft is het goede praktijk dat we de toeristen die komen genieten van ons gebied en de voorzieningen een bijdrage vragen. Wij vinden, net als veel andere gemeenten, dat we ook van mensen met een tweede woning iets extra’s mogen vragen. Op dit moment gaat dat via de toeristenbelasting en de forensenbelasting. Als er goede redenen zijn om bijvoorbeeld de toeristenbelasting op een andere manier te regelen, waarbij het principe van een toeristische bijdrage niet verandert, staat de ChristenUnie er voor open om dat te bespreken.

Tot slot, we wonen in een schitterende gemeente en ondernemers en overheid hebben allebei belangen als het gaat om de toeristische sector. Daarom vindt de ChristenUnie een goede samenwerking van cruciaal belang. Wat ons betreft blijft de gemeente de branche steunen. Hoe? Dat bepalen we, wat ons betreft, in toenemende mate samen.

Marcel Scheringa, fractievoorzitter ChristenUnie Steenwijkerland