ChristenUnie overhandigt Manifest Ouderen Waardevol aan Seniorenplatform Steenwijkerland

IMG_5095 (2)woensdag 14 februari 2018 08:56

De ChristenUnie vindt het hoog tijd dat er in het gemeentelijk beleid van Steenwijkerland speciaal aandacht komt voor de groeiende groep ouderen. De samenstelling van de bevolking in Steenwijkerland verandert in snel tempo. Over een paar jaar is 25% van de inwoners 65 jaar of ouder. Nog eens 10 jaar later is dat opgelopen tot bijna 30%. Wat zijn de gevolgen van de vergrijzing? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ouderen nu en in de toekomst prettig ouder kunnen worden in Steenwijkerland?

‘Dit zijn belangrijke vragen waar we samen antwoorden op moeten geven’, aldus Marcel Scheringa, lijsttrekker van de ChristenUnie in Steenwijkerland. ‘Met ouderen, hun vertegenwoordigers, zoals het Seniorenplatform en met mensen die met ouderenzorg te maken hebben. De ChristenUnie wil zich daar voor inzetten.’

‘Daarom bieden we vandaag het “Manifest – Ouderen Waardevol in Steenwijkerland” aan, aan het bestuur van de nieuw opgerichte Stichting Seniorenplatform Steenwijkerland. In het Manifest staan concrete plannen voor ouderen voor de komende jaren. Die willen we samen met de ouderen, maatschappelijke partners en de nieuwe gemeenteraad verder invullen en uitvoeren. Daarom roepen we andere politieke partijen ook op om de plannen in het manifest te steunen. Hoe meer steun, hoe groter de kans dat de plannen ook echt worden uitgevoerd na de gemeenteraadsverkiezingen.’

‘De senioren in Steenwijkerland vragen al langer aandacht voor hun positie en willen graag meedenken over hoe we nu en in de toekomst prettig ouder kunnen worden in Steenwijkerland’, aldus Zwier de Groot, bestuurslid van het Seniorenplatform. ‘Tot nu toe was er niet veel animo bij de politieke partijen om daar samen met ons over na te denken. Daarom zijn we erg blij met dit Manifest. Dat biedt een handvat om met elkaar in gesprek te gaan en om samen over het ouderenbeleid na te denken. Want dat is nodig. Daarom hebben we ook een debatavond met de politieke partijen georganiseerd. Die is op 15 februari in de Klincke in Steenwijk (aanvang 20:00 uur).

Het is erg belangrijk om mantelzorgers en vrijwilligers goed te steunen en af en toe te ontlasten. Ook structurele aandacht voor bijvoorbeeld dementie en eenzaamheid is van het grootste belang. Het Mantelzorgnetwerk Steenwijkerland kan hier veel informatie over verstrekken.