ChristenUnie wil niet dat kleine scholen worden ontmoedigd

De Schutsluis Blokzijl 95 leerlingen in 2014-2015maandag 21 maart 2016 22:00

Tijdens de Politieke Markt op 15 maart is de “Aanzet tot een Visie op Onderwijshuisvesting” van het college van B&W besproken. Het college heeft een dozijn uitgangspunten opgesteld en wil op basis hiervan een “Visie op Onderwijshuisvesting” maken. Het college geeft aan dat kleine scholen ongewenst zijn. De ChristenUnie is het hier absoluut niet mee eens!

Als ChristenUnie zijn we geschrokken van de opmerking in het document van het college: “De gemeente Steenwijkerland is van mening dat kleine scholen niet wenselijk zijn”. Daarmee zegt het college nogal wat. De definitie van een kleine basisschool is: een school met minder dan 145 leerlingen. In Steenwijkerland zijn er in totaal 36 basisscholen. We weten dat 21 van deze 36 basisscholen minder dan 100 leerlingen hebben. De gemiddelde schoolgrootte in Steenwijkerland is 105 leerlingen. Oftewel, het college vindt dat in ieder geval deze 21 scholen niet wenselijk zijn vanwege hun grootte!

Wethouder Frantzen bevestigde dit nogmaals tijdens de Politieke Markt op 15 maart. Ze zei “een kleine school biedt minder kwaliteit en is daarom minder goed voor de leerlingen”. De ChristenUnie is van mening dat de gemeente zich vooral moet concentreren op de wettelijk taak, namelijk zorgen voor goede huisvesting van basisscholen, maar niet op de stoel moet gaan zitten van de schoolbesturen of van de ouders. Wat ons betreft is keuzevrijheid wat betreft onderwijs erg belangrijk en natuurlijk moeten scholen kwaliteit leveren. Maar het is niet per definitie zo dat een kleine school minder kwaliteit biedt. Er zijn ook voordelen te noemen van een kleine school:

• Individuele aandacht en daardoor een vroege signalering.

• Veel aandacht voor kinderen en meer tijd voor begeleiding.

• Mogelijkheden voor passend onderwijs.

• Combinatieklassen bieden leerlingen de mogelijkheid elkaar te helpen, zich aan elkaar op te trekken. Dicht bij huis en dichtbij de sociale omgeving.

• Leerkrachten kennen de leerlingen en de gezinnen goed.

Kortom: wij vinden dat de gemeente zich vooral moet richten op goede huisvesting voor het onderwijs. En laat het beleid voor het onderwijs over aan de schoolbesturen en de ouders, zodat er ruimte blijft voor het kiezen van een school in de buurt met de juiste identiteit en kwaliteit.

Sietze van Hemmen, Fractie ChristenUnie