Pleegzorg, een supergewoon onderwerp?

kind-in-pleegzorgdinsdag 12 juli 2016 20:16

Vanaf januari 2015 zijn de gemeenten inhoudelijk en financieel verantwoordelijk voor de jeugdhulp en dus ook voor de pleegzorg. Persoonlijk heb ik iets met het onderwerp pleegzorg: sinds twee jaar zijn wij als gezin ‘beschikbaar’ als crisisopvanggezin voor pleegkinderen. We hebben tot nu toe twee keer een plaatsing gehad, de eerste keer tien maanden en de tweede keer negen maanden. Crisisopvang betekent dat je elk moment kan worden gebeld met de vraag of je een kind kunt opvangen totdat er meer duidelijkheid is over de situatie en het kind weer terug kan naar de ouder(s) of naar een pleeggezin dat beschikbaar is voor langdurige pleegzorg. Tussen dat telefoontje en de deurbel zit vaak maar een paar uur en de informatie over het kind is meestal op dat moment nog heel beperkt.

Omdat pleegzorg sinds vorig jaar onder de verantwoordelijkheid valt van de gemeente en het mijn persoonlijke interesse heeft, ben ik begonnen mij te verdiepen in het onderwerp. Ik heb gesproken met Esther Rooseboom en Bobby Heijboer van Trias Jeugdhulp, met de beleidsmedewerker Jeugd van de gemeente Steenwijkerland en met de beleidsmedewerker Jeugd van de gemeente Almere. De gemeente Almere is namelijk een wervingscampagne ‘Almere zoekt pleegouders’ gestart als spin-off van de landelijke campagne Supergewone Mensen Gezocht en heeft daar veel resultaat mee geboekt. Daarnaast heb ik een informatieavond bezocht van Trias Jeugdhulp over pleegzorg in Steenwijk waar ik een aantal (potentiële) pleegouders heb gesproken. Ook heb ik een afspraak gemaakt met het gezinshuis ’t Slothof in Steenwijkerwold.

Tot nu toe heb ik een aantal globale conclusies kunnen trekken:

• Vanuit het gemeentehuis is er (nog) niet zoveel aandacht voor het onderwerp pleegzorg. Het is immers in handen van Trias Jeugdhulp…? De gemeente is vooral bezig om de administratie op orde te krijgen. Een informatieavond in het gemeentehuis voor potentiële pleeggezinnen wordt bijvoorbeeld gezien als een informatieavond van Trias, en niet zozeer van de gemeente.
  • Het aantal pleegkinderen stijgt, er zijn steeds meer pleeggezinnen nodig die ook nog eens zich steeds flexibeler moeten kunnen opstellen. Er bestaat niet zoiets als een ‘standaard pleegkind’, elk kind vraagt een aanpak op maat. Gemeenten zouden niet alleen aandacht moeten hebben voor nieuwe pleeggezinnen, maar ook voor het behoud van de bestaande pleeggezinnen en deskundigheidsbevordering
  • Pleegzorg is een klassieke vorm van hulpverlening, maar sluit in de kern precies aan op de hedendaagse visie op zorg: maatwerk, participatiesamenleving, efficiënt en goedkoop.

Ook dit jaar wordt er een landelijke ‘week van de pleegzorg’ georganiseerd, van 29 oktober t/m 6 november 2016. Door het goede contact heeft Trias Jeugdhulp de ChristenUnie Steenwijkerland gevraagd om mee te denken over en mee te doen aan deze week. Zo willen we een aansprekende invulling van deze week in de gemeente Steenwijkerland organiseren. Dus als u een leuke actie weet voor deze week, dan houden wij ons van harte aanbevolen!

Sietze van Hemmen