Een motie van NIX

wineglassmaandag 11 juli 2016 10:08

De ChristenUnie heeft tijdens de behandeling van de Perspectiefnota een motie ingediend met de titel: Een motie van NIX. De motie vraagt aandacht voor bewust alcoholbeleid in sportkantines. De motie kreeg helaas, naast de PVDA, onvoldoende steun van de andere partijen.

Speerpunt alcohol
De ChristenUnie vraagt in de gemeenteraad al langere tijd aandacht voor het thema alcohol en jongeren. In het voorjaar hebben we dit gedaan door mee te doen aan de landelijke actie Ik PAS. Bij de behandeling van de Perspectiefnota hebben we dit gedaan door het indienen van een motie.
Uit allerlei onderzoek blijkt dat het alcoholprobleem onder jongeren groot is. Hoewel de leeftijd wel lijkt op te schuiven, neemt het aantal comazuipers toe. Ook ouders in Steenwijkerland blijken uit onderzoek toleranter te zijn dan ouders in de rest van Overijssel. Ondanks een verschuivende tendens is dit voor ons nog niet voldoende.

Motie van NIX
Met het indienen van de motie van NIX (verwijzend naar de landelijke alcoholcampagne) wilden we aandacht vragen voor bewust alcoholbeleid in sportkantines. Natuurlijk, ook sportverenigingen moeten zich houden aan de wet dat er aan jongeren onder de 18 jaar geen alcohol geschonken mag worden. Maar bewust alcohol beleid gaat verder dan enkel voldoen aan deze wettelijke voorwaarde.
Door het uitreiken van een certificaat alcholbewuste vereniging aan sportverenigingen die vanuit hun maatschappelijke verantwoordelijkheid een bewust alcoholbeleid hebben, wilden we dat deze zich zouden kunnen onderscheiden van andere sportverenigingen. Hierin wilden we de sportverenigingen ook positief ondersteunen door het (deels) betalen van voorlichting en training aan vrijwilligers in de sportkantines.

Waarom sportkantines?
Sportkantines zijn de plek waar ouders en jongeren samen komen. Sport en bewust alcoholb
eleid horen nadrukkelijk bij elkaar. Onze motie had ook aanleiding kunnen zijn om bewust alcoholbeleid te stimuleren op andere plaatsen in de gemeente. Beginnen met sportkantines leek ons een goed startpunt. We zijn namelijk van mening dat zoiets concreets en kleins een grote uitwerking kan hebben.

En nu?
De wethouder heeft aangegeven te werken aan een integraal plan rondom alcohol
en jongeren. We blijven dit, ook in de komende periode, met grote belangstelling volgen.