ChristenUnie stelt vragen over jeugdhulp-pgb

pgbmaandag 22 februari 2016 10:51

De ChristenUnie is bezorgd over de vraag of het beleid van Steenwijkerland ten aanzien van het inhuren van familieleden middels pgb niet te streng is en vraagt zich af of er mensen in de problemen zijn gekomen.

De ChristenUnie is van mening dat goede en adequate hulp moet worden geboden aan de inwoners van Steenwijkerland als dat nodig is. Veel zorg kan aangeboden worden als " Zorg in Natura", maar soms is het inkopen van zorg door de hulpvrager zelf een betere oplossing. Dan kan de gemeente besluiten een persoonsgebonden budget (pgb) te geven. In het kader van de jeugdhulp zijn voor het verstrekken van pgb's nadere regels gesteld door het college. Daar staat bijvoorbeeld in dat het niet mogelijk is om ouders, grootouders, ooms en tantes of broers en zussen in te huren via een pgb. In het verleden was dat wel mogelijk en in de ons omringende gemeenten is het, ondervoorwaarden, nog steeds mogelijk.

De ChristenUnie vraagt zich bezorgd af of het beleid van Steenwijkerland op dit punt niet te streng is en of er mensen of gezinnen door in de problemen zijn gekomen. Daarom hebben we een aantal vragen gesteld aan het college, zoals:

-Hoeveel mensen kregen in 2015 in het kader van de jeugdhulp een pgb?

-Hoe vaak werd dat (deels) gebruikt voor het inhuren van mensen uit het eigen sociale netwerk (zoals ouders, grootouders, etc.)

-En leiden de nieuwe, strengere pgb-regels, tot problemen voor inwoners/gezinnen?

We zijn benieuwd naar de antwoorden en zullen als het nodig is verder actie ondernemen.

Fractie ChristenUnie