Raad en College samen op zoek naar (meer) grip op het sociale domein.

Advertentie - Zorgzaam - Marcelwoensdag 28 oktober 2015 14:42

Op 27 oktober 2015 hebben we de najaarsnota van de gemeente Steenwijkerland vastgesteld. Naar verwachting zullen we het jaar met een tekort afsluiten. Dat heeft meerdere oorzaken. Sommige dingen kunnen we als raad niet beïnvloeden, zoals fluctuaties in de bijdrage van de rijksoverheid. Voor andere zaken zijn we wel direct verantwoordelijk, zoals de sociale dienst of de nieuwe zorgtaken die we in 2015 erbij hebben gekregen. En het blijkt dat we daar onvoldoende kennis van, en grip op hebben. Daarom heeft de ChristenUnie in een motie ervoor gepleit om daar extra aandacht aan te geven.

Het steekt ons dat we, nu het einde van 2015 er aan komt, nog steeds niet kunnen beschikken over betrouwbare gegevens van bijvoorbeeld de Jeugdzorg en van de WMO. Dat is overigens niet alleen een probleem in Steenwijkerland, maar in veel gemeenten. Het zorgt er wel voor dat we niet weten welke keuzes we moeten maken voor de zorg het komende jaar en ook weten we niet precies wat de zorgtaken ons kosten. In de najaarsnota waarschuwt het college ons dat er mogelijk nog tegenvallers te verwachten zijn in de zorg.

Als ChristenUnie hebben we, samen met PvdA en D66, gevraagd aan het college om samen met de raad op zoek te gaan naar een overzichtelijke manier om alle cijfers in kaart te brengen. Op die manier krijgen we een beeld van wat we al wel weten en ook wat we nog niet weten. Dat gaat ons helpen om samen meer grip op het sociale domein te krijgen zodat we de zorgtaken voor onze inwoners goed kunnen blijven uitoefenen. De wethouder heeft toegezegd dat we dit vanaf nu inderdaad gezamenlijk en met voorrang zullen oppakken.

Marcel Scheringa, fractievoorzitter ChristenUnie