Opschorting inning ouderbijdrage jeugd-ggz

woensdag 08 april 2015 10:44

Op 7 april 2015 heeft de ChristenUnie samen met het BGL, CDA, D66 en de PvdA een motie ingediend met daarin de oproep aan het college om de inning van de ouderbijdrage jeugd ggz voorlopig op te schorten. De motie is door alle raadsleden ondersteund en dus aangenomen.

We hebben deze motie ingediend omdat we zorgen hebben dat de hoogte van de ouderbijdrage in de jeugd ggz kan leiden tot zorgmijding. Dat sommige ouders besluiten om  voor hun kind, of kinderen, die in het kader van de geestelijke gezondheidszorg, zeg maar de jeugd psychiatrie, buitenshuis behandeld zouden moeten worden, een minder goede behandelingsmogelijkheid kiezen omdat de ouderbijdrage zo hoog is. Er zijn in het land al signalen dat deze zorgmijding inderdaad optreedt.

In het belang van de beste behandeling voor deze kinderen in de jeugd psychiatrie, hebben we het college gevraagd om voorlopig geen gegevens aan het Centraal Administr atie Kantoor door te geven, zodat de ouderbijdrage niet geïnd kan worden.

Op 1 januari 2015 is de nieuwe jeugdwet van kracht geworden. Door de nieuwe jeugdwet, wordt nu ook een ouderbijdrage gevraagd als kinderen psychiatrische zorg krijgen en niet meer thuis wonen. Dat is nieuw. De bijdrage is bedoeld als tegemoetkoming in de dagelijkse kosten van levensonderhoud. De ouderbijdrage kan oplopen tot meer dan 1500 euro per jaar voor ouders van kinderen in bijvoorbeeld jeugdzorginstellingen voor dagbehandelingen of verblijf.

Zowel zorgverleners als de gezamenlijke ouderplatforms hebben aan de bel getrokken bij de Tweede Kamer en hebben gevraagd om deze ouderbijdrage op te schorten. De staatssecretaris heeft beloofd om onderzoek te doen naar eventuele zorgmijding door de ouderbijdrage in de jeugd ggz, maar wil de ouderbijdrage voorlopig wel handhaven.

Daarop hebben meerdere gemeenten zelf de verantwoordelijkheid genomen en besloten om de ouderbijdrage voorlopig niet te innen. Inmiddels hebben meer dan 70 gemeenten in NL dit besluit genomen. In de jeugdzorgregio IJsselland is het onderwerp besproken door de wethouders maar dit heeft niet geleid tot een besluit tot opschorting van de inning. Wel heeft men besloten een brief naar de staatssecretaris te sturen.Op 16 maart heeft de gemeenteraad van Zwolle een motie aangenomen die vraagt om opschorting van de inning. Daarin gaat Zwolle, als grootste gemeente in de regio IJsselland, ons voor.

De partijen die deze motie hier in Steenwijkerland indienen, dringen erop aan om het voorbeeld van Zwolle en de vele andere gemeenten te volgen en om verantwoordelijkheid te nemen voor de kwetsbare kinderen in de jeugd psychiatrie in Steenwijkerland door het risico van zorgmijding NIET te accepteren en voorlopig geen gegevens van deze kinderen en hun ouders aan het CAK door te geven.We stellen voor dit in ieder geval te doen totdat het onderzoek van de staatssecretaris duidelijkheid geeft over de eventuele zorgmijding.

Marcel Scheringa, fractievoorzitter ChristenUnie