Opmerkingen n.a.v. de Perspectiefnota van Steenwijkerland

woensdag 02 juli 2014 09:46

Op 1 juli 2014 werd de Perspectiefnota van Steenwijkerland behandeld. De Perspectiefnota is normaal gesproken een stuk waarin het college aangeeft welke keuzes ze wil gaan maken de komende jaren en hoe dat financieel uitpakt. De raadsleden kunnen hun mening erover geven, zodat het college dit kan meenemen bij het maken van de Programmabegroting. Omdat we net een nieuw college hebben, was de Perspectiefnota deze keer wat mager. Hieronder de bijdrage van de ChristenUnie fractie:

Voorzitter, Na het coalitieakkoord, waar weinig concrete keuzes in werden gemaakt, gaan we nu spreken over de perspectiefnota, waar ook geen echte keuzes in worden gemaakt. Daar is natuurlijk een reden voor: het collegeprogramma is immers nog niet bekend bij de raad. Toch is dat wel teleurstellend. We weten nog steeds niet wat de visie is, en wat de concrete keuzes zijn van deze coalitie en van dit college. Dat betekent ook dat we pas bij de Programmabegroting aan het einde van het jaar, zullen kunnen beoordelen welke integrale afwegingen dit college gaat maken. Pas dan zal duidelijk worden waar het college wil gaan investeren, op welke gebieden ze het beleid wil continueren en op welke terreinen het college eventueel wil gaan bezuinigen. Wat de ChristenUnie betreft is vandaag dan ook niet de dag om veel financiële wensenlijstjes op tafel te leggen. Wel om aan te geven welke dingen wij belangrijk vinden en waar we graag aandacht voor willen vragen.

Ik wil beginnen even naar de cijfers te kijken. Allereerst valt op dat we voor het eerst structurele tekorten verwachten in de jaren 2014 tot en met 2018. Uit de raadsbrief over de meicirculaire blijkt dat de structurele tekorten lager uitvallen dan in de PPN, van ruim 300.000 in 2014 tot uiteindelijk ongeveer een miljoen in 2018. Opgemerkt moet worden dat het tekort door het voornemen van de coalitie om het betaald parkeren af te schaffen hierin nog niet is verwerkt! Ook eventuele tekorten op de apparaatskosten van de IGSD-NWG zijn voor de jaren 2015-2018 nog niet verwerkt. Het werkelijke tekort zal dus waarschijnlijk hoger uitvallen.

Een paar zaken vallen daarbij op en roepen vragen op: De coalitie heeft uitgesproken dat ze het college dicht bij de ambtenaren wil huisvesten op de Vendelweg. Toch wordt in de begroting er rekening mee gehouden dat Ramswoerthe de komende jaren nog niet wordt afgestoten. Hoe zit dat? Betekent dit dat u voorziet dat het college in Ramswoerthe zal blijven de komende jaren? De CU ziet het college graag zsm verhuizen waardoor kosten bespaard kunnen worden.

Een ietwat technische vraag is of de extra kosten van het maaien en bijvoorbeeld een deel van de kosten voor actualisatie van de bestemmingsplannen, niet binnen de bedrijfsbegroting opgevangen zouden moeten worden. Heeft u scherp voor ogen welke uitgaven binnen de bedrijfsbegroting zouden moeten vallen en wanneer iets onder de programmabegroting moet vallen? Maaien, ook als dat extra is, lijkt ons typisch iets dat opgelost dient te worden binnen de bedrijfsbegroting. Ook hebben we inmiddels ervaren ambtenaren, die zeker een deel van het werk voor de bestemmingsplannen prima zelf zouden kunnen doen. Hoe ziet u dat?

Voorzitter,

Uit de PPN blijkt dat de banengroei in Steenwijkerland achter blijft bij de plannen. In dat kader wil ik met name stil staan bij de tegenvallende groei van het aantal arbeidsplaatsen in de vrijetijdseconomie. In plaats van groei, zien we in 2013 een achteruitgang van het aantal banen. Als verklaring in de PPN wordt aangegeven dat de "inschatting is dat de tegenvallende groei van het aantal banen te maken heeft met de economische crisis”. De ChristenUnie vraagt zich af of dit de enige of belangrijkste reden is? Uit cijfers van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) blijkt dat het aantal bezoekers uit het buitenland naar Nederland in 2013 is gestegen met 5%. Daar tegenover staat dat het aantal vakanties door Nederlanders in eigen land inderdaad iets is afgenomen in 2013. Toch zien we dat ook het aantal Nederlandse vakantiebezoekers in sommige gebieden in NL groeit, soms zelfs fors, terwijl in andere gebieden de aantallen vakantiebezoekers afnemen. In onder andere Friesland en NW Overijssel lijken de aantallen af te nemen. Wat de CU betreft roept dit de vraag op wat de oorzaak hiervan is. In dat kader zouden we graag zien dat de effectiviteit van onze gebiedspromotie met Waterreijk Weerribben-Wieden goed wordt onderzocht en geëvalueerd. De vraag of de huidige gebiedspromotie de juiste keuze is, blijft aanwezig en wij zijn zeker niet overtuigd. Hoe zeker bent u dat we met de huidige gebiedspromotie op de juiste weg zitten? En als u net als wij, niet overtuigd bent, wat gaat u daar dan aan doen?

Ook wat betreft de ontwikkeling van de gele gebieden, zien we graag uw mening tegemoet. Het is volgens ons belangrijk om dat dossier daadkrachtig op te pakken en zo het toerisme in Steenwijkerland te stimuleren.

Als het gaat om werk, is het ook belangrijk dat we veel aandacht geven aan mensen met een arbeidsbeperking. We vragen bedrijven om mensen met een arbeidsbeperking aan werk te helpen. We willen u vragen om in ons aanbestedingsbeleid hier nog meer aandacht aan te geven, door bij de grotere projecten te eisen dat men mensen met een arbeidsbeperking inzet bij de projecten. Graag willen we dat de gemeente het goede voorbeeld geeft als het gaat om het in dienst nemen van mensen met een arbeidsbeperking. De ChristenUnie wil voorstellen om de gemeente te verplichten om zich in te spannen om de 5% norm te halen wat betreft onze eigen werknemers. We zijn benieuwd wat u daarvan vindt en of we daar een concrete afspraak over kunnen maken, bijvoorbeeld door af te spreken op welke datum we dat willen bereiken als gemeente.

De coalitiepartijen hebben in hun coalitieakkoord aangegeven dat ze een daadkrachtig bestuur willen. Wij gaan ervan uit dat die daadkracht ook geldt richting de ondernemers in Steenwijkerland. Wat dat betreft vindt de CU het teleurstellend dat de toezegging van het college om voor het zomerreces bij de raad terug te komen op het bestemmingsplan Tankstation Giethoorn Noord, niet is waargemaakt. Wanneer kunnen we een vervolg wel verwachten? Immers, zoals het CDA op 1 april ook heeft aangegeven, we kunnen de ondernemer toch niet eindeloos laten wachten?

Wat betreft het programma Steenwijkerland woont, de volgende opmerkingen. Zoals we weten is de ontwikkeling van onder andere de Molenstraat in Sint Jansklooster nog niet begonnen. Of zoals de PPN vermeld: de ontwikkeling is voorlopig stopgezet. Voor de ontwikkeling van de openbare ruimte in Sint Jansklooster is geld gereserveerd. Graag willen de toezegging dat dit geld voor dit doel beschikbaar blijft en niet ergens anders wordt ingezet. Immers, we willen er graag op aandringen om te proberen de Molenstraat zsm wel in ontwikkeling te nemen. Vandaar dat we ook mee-indiener zijn van de motie van de PvdA hierover.

Ook zouden we graag willen weten wat u met de ontwikkeling op de Schans gaat doen. Een deel van de coalitiepartijen is altijd stellig tegen bouwen op de Schans geweest. Wat gaat u doen? Wel of niet bouwen op de Schans? En welke consequenties heeft dat? We zouden het graag weten. De CU is er voor om uit te zoeken of we de totale woningbouwbehoefte in Steenwijkerland kunnen invullen, zonder de Schans. Dus wij zouden de Schans graag houden zoals die is, een mooi natuur-agrarisch gebied.

Voorzitter,

De CU wil ervoor pleiten om uiterlijk in 2015 een integraal ouderenbeleid voor Steenwijkerland te formuleren, net zoals we ook een apart beleid hebben voor onze jongeren. Een belangrijke ontwikkeling de komende jaren is, dat we te maken krijgen met vergrijzing. Naar verwachting zal het aantal mensen van 65 jaar en ouder tot 2040 landelijk toenemen tot meer dan 25%. Als we ervan uitgaan dat we datzelfde percentage ook halen in Steenwijkerland, zal het aantal 65+ uitkomen op ongeveer 11000. De ChristenUnie vindt een goed en samenhangend ouderenbeleid belangrijk. Ouderen verdienen ons respect en, waar nodig, onze ondersteuning. Ouderen vervullen een belangrijke rol in de samenleving, bijvoorbeeld als vrijwilliger of mantelzorger. Zo passen ze op de kleinkinderen waardoor de ouders kunnen (blijven) werken, zijn ze schuldhulpmaatje of taalcoach, vervullen ze de zorg voor hun partner of andere belangrijke taken. In de toekomst, zal deze rol van de ouderen nog belangrijker worden. Omdat de ouderen zo in aantal toenemen en omdat dat consequenties zal hebben voor de inrichting van de openbare ruimte en voor tal van andere zaken, wil de CU ervoor pleiten om een apart ouderenbeleid te formuleren. Daarnaast willen we ervoor pleiten om in het kader van de nieuwe WMO ervoor te zorgen dat we er voldoende mogelijkheden zijn die mantelzorgers ontlasten, zoals respijtzorg en passende dagbesteding.

Voorzitter,

De komende jaren staan we voor grote veranderingen in het sociale domein. Daar hebben we het op 24 juni ook over gehad. De ChristenUnie wil er op aandringen om zorgvuldige plannen te maken als het gaat om de nieuwe WMO, de jeugdzorg en de participatiewet. De gemeente is verantwoordelijk voor de oude en nieuwe taken, voor bestaande en nieuwe cliënten en, als opdrachtgever, ook voor vele werkers in de zorg. Wat de CU betreft geldt het idee van eerst transitie, dan transformatie voor alle taken binnen de WMO-2015. Niet voor niets hebben we besloten om de budgetten te ontschotten zodat we een integrale afweging kunnen maken voor de hele WMO. Drastische besluiten op losse onderdelen van de WMO, zoals de huishoudelijke hulp, passen, wat de CU betreft, niet binnen dat kader. Wij willen het college oproepen om de komende weken te gebruiken om met alle betrokken partijen opnieuw te praten om een betere oplossing te vinden voor de inrichting van de huishoudelijke hulp. Want, de mensen die werken als huishoudelijke hulp zijn geen ondernemers of zzp-er. Laten we niet meewerken aan het creëren van schijn-zelfstandigen. De CU rekent erop dat er tussen vandaag en september een betere oplossing gevonden wordt voor de huishoudelijke hulp. We roepen u ook op om ons niet opnieuw te confronteren met deeloplossingen, terwijl we integraal naar de nieuwe WMO willen kijken. Dat geldt wat ons betreft ook voor de andere transities.Voorzitter,

De CU wil graag iets zeggen over het voornemen van de coalitie om het betaald parkeren in Steenwijk af te schaffen. Is het eigenlijk wel een goed idee? Wat zijn de te verwachten gevolgen? Niemand weet het echt. Een recent grootschalig onderzoek door de Erasmus Universiteit leert dat er geen duidelijke relatie is tussen de omzet van winkels en het wel of niet betaald parkeren. Wat wel van groot belang is, is b.v. het winkelaanbod. Is dat aantrekkelijk genoeg? Is dat compleet genoeg? Of de aantrekkelijkheid van het winkelgebied. Experimenten in andere steden hebben laten zien dat afschaffen van betaald parkeren niet tot extra bezoekers leidt, zoals in Ede waar een experiment is gedaan met gratis parkeren op woensdagmiddag. Resultaat: Er kwamen niet meer bezoekers dan eerder. En in Goes waar het betaald parkeren tijdelijk werd afgeschaft. De pilot haalde de einddatum zelfs niet omdat het geen meetbaar effect had op de bezoekersaantallen. Wel liep de gemeente een gat in haar begroting op. Als CU denken wij dat het afschaffen van het betaald parkeren in Steenwijk niet of nauwelijks effect zal hebben op het aantal bezoekers van het centrum van Steenwijk noch op de omzet van de winkeliers. Wat wel een zeker gevolg is van het afschaffen van betaald parkeren is een extra tekort in de begroting. Als CU zouden we het volgende in overweging willen geven aan de politieke partijen hier en aan de winkeliers en andere betrokkenen: zoals gezegd, is, volgens ons, de kans dat er meer bezoekers naar Steenwijk komen door het afschaffen van betaald parkeren in Steenwijk, erg klein. Ook meer omzet door de winkeliers is niet te verwachten. Bovendien zal de gemeente minder geld hebben om te investeren in de binnenstad van Steenwijk. Bijvoorbeeld om de binnenstad aantrekkelijker te maken. Zou het niet veel beter zijn voor alle partijen om het betaald parkeren in stand te houden en om afspraken te maken over de besteding van de opbrengsten? Of, als u toch gelooft dat afschaffen van betaald parkeren wel tot meer omzet zal leiden, laten we dan een proef doen om dat aan te tonen. Als het dan niet werkt, kunnen we nog terug en zijn niet alle investeringen voor niets geweest. Want, zoals u allen weet: gratis parkeren bestaat niet. Parkeerplaatsen kosten geld en iemand moet de kosten betalen. En als u uw voornemen uitvoert en het betaald parkeren in Steenwijk afschaft, zal de rekening betaald worden door alle inwoners van Steenwijkerland samen, via de belastingen? Zo simpel is het toch?

Voorzitter,

Ik sluit mijn bijdrage voor de PPN af. De CU heeft niet het initiatief genomen voor het indienen van moties. Wel zijn we mee-indiener van een aantal moties, die we dus ook steunen. We hebben aandacht gevraagd voor een aantal zaken en hopen dat het college dit mee zal nemen richting de Programmabegroting.

We wensen en bidden het college veel wijsheid toe bij het maken van de plannen de komende tijd. We zien uit naar de Programmabegroting want dan zal eindelijk voor ons, en de andere Steenwijkerlanders, duidelijk worden, waar dit college en deze coalitie voor staat.

Dank u wel.