ChristenUnie: Algemene Beschouwingen November 2013

vrijdag 29 november 2013 16:39

Vandaag kijken we naar de programmabegroting van 2014 tot en met 2017. Wat de ChristenUnie betreft ligt de focus vandaag op de begroting 2014. Dat is tenslotte het laatste jaar waar het zittende college direct verantwoordelijk voor is. We willen dan ook terughoudend zijn als het gaat om nieuwe plannen voor grote investeringen die doorwerken na 2014.

De ChristenUnie staat voor een samenleving, waarin mensen verantwoordelijkheid dragen en nemen voor zichzelf en voor elkaar. Een mens is niet alleen en in de eerste plaats een individu die voor zichzelf leeft, maar een mens leeft in relaties en komt pas volledig tot zijn of haar recht door onderdeel te zijn van een of meerdere verbanden, zoals in gezinsverband, in families, in kerkelijke verbanden, in een vereniging of in de buurt.

Omzien naar elkaar is een Bijbelse opdracht die zowel gevolgen heeft voor individuele mensen als ook voor de overheid. Als het gaat om de praktische invulling van naastenliefde, geeft de Bijbel duidelijke aanwijzingen, zoals je brood delen met de hongerige, onderdak bieden aan armen zonder huis of om iemand die naakt rondloopt kleren geven. Vanuit deze motivatie, vindt de ChristenUnie het erg belangrijk om er voor te zorgen dat juist mensen in kwetsbare situaties goede ondersteuning en/of zorg ontvangen en dat regels en regelingen eerlijk, rechtvaardig en barmhartig zijn. Dat doen we niet met tegenzin, maar omdat we uit naastenliefde zorgzaam zijn.

Daarom vinden we het bijvoorbeeld erg belangrijk dat ons minimabeleid goed is en dat de schuldhulpverlening effectief is. De huidige regelingen voor mensen met weinig inkomen, beoordelen wij als goed. Gesprekken met b.v. de cliëntenraad van de IGSD bevestigen dat beeld. De organisatie van de schuldhulpverlening is voor ons erg belangrijk. We zien uit naar het definitieve beleidsplan schuldhulpverlening. We gaan er van uit dat in dat plan speciale aandacht zal zijn voor gezinnen met minderjarige kinderen, bijvoorbeeld via een snelservice en dat ook een eventuele eigen bijdrage bij budgetbeheer geen onoverkomelijke drempels zal opwerpen.

Ook wat betreft de WMO, vinden wij dat de voorzieningen toegankelijk moeten zijn en blijven. De kanteling hebben we gesteund en we zijn met alle betrokkenen verrast dat er zoveel minder is uitgegeven. We weten dat het college goed de vinger aan de pols houdt en steeds nagaat of er mensen op de een of andere manier de dupe worden of zijn geworden van het nieuwe beleid. Tot nu toe lijkt dat niet het geval. We blijven hier echter goed op letten. We steunen dit beleid ook in 2014.

Er is nog een aantal zaken waar de ChristenUnie aandacht voor wil vragen. Allereerst voor de participatiewet, die ook naar ons toe komt. We willen in 2014 onder andere graag uitgebreid discussiëren over de aanpak van de IGSD met de cliëntenprofielen. We zien de noodzaak daarvan in, maar willen dat wel heel zorgvuldig regelen. Ook willen we in dat kader goed kijken naar het beschikbare re-integratiebudget.

Wat betreft de Zuidveenseweg, zijn wij mede indiener van een motie waarin gevraagd wordt met een plan te komen voor de herinrichting. Wat ons betreft heel belangrijk dat de inwoners van Zuidveen bij het maken van de plannen betrokken worden. In het licht van wat ik eerder heb gezegd, vindt de Christenunie het ook belangrijk dat er zoveel mogelijk financiële ruimte gezocht wordt binnen de huidige begroting en niet dat er zomaar heel veel extra geld voor de Zuidveenseweg uit de reserves wordt gehaald.

Dan nog een woord over toezicht en handhaving in het kader van de drank en horecawet. In juni hebben we als raad een stelpost hiervoor vrijgegeven van €75.000,00. Toen gaf het college al aan dat dat eigenlijk onvoldoende was om alle taken volledig uit te voeren, maar dat men zou zoeken naar oplossingen door samen te werken in de regio. We weten inmiddels dat er nog iets gaat gebeuren, namelijk dat de minimum leeftijd voor de verkoop van alcohol omhoog gaat naar 18 jaar. Om dat goed in te voeren, is het, volgens ons onder andere nodig, om de voorlichting te intensiveren en ook het toezicht en de handhaving. Wij horen graag van het college, hoe ze daar tegenaan kijkt en of ze met de ChristenUnie van mening is dat het goed zou zijn om daar een integraal plan van aanpak voor te maken.

Dan de finacien. Als partijen grote wensen hebben voor de komende jaren, zou dat wat ons betreft inzet kunnen en moeten voor de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart 2014.

Er is nog een reden om nu terughoudend te zijn als het om grote nieuwe investeringen gaat. Voor de ChristenUnie is het belangrijk dat we verantwoord omgaan met de gemeentelijk financiën. We vinden het belangrijk dat er een sluitende meerjarenbegroting is en dat de financiële reserve van de gemeente op orde is.

We zijn dan ook tevreden over het feit dat ook deze begroting weer sluitend is. We kijken zeer tevreden terug op alle projecten die de afgelopen jaren zijn gestart of die gerealiseerd zijn in onze gemeente. De verschillende multifunctionele dentra's en de dorpshuizen die aangepakt zijn, de sportaccommodaties die verbeterd zijn, de revitalisatie van de bedrijventerreinen, wegen die aangepakt zijn en bijvoorbeeld de ontwikkeling van het Voorpoortgebied in Vollenhove. Allemaal goede zaken die burgers en bedrijven ten goede komen. Wat ons betreft ook een goede benadering door juist in crisistijd als gemeentelijke overheid te blijven investeren. De projecten die we hebben opgestart moeten natuurlijk ook goed worden afgerond. Dat spreekt voor zich.

Al die investeringen hebben wel gevolgen gehad voor de vermogenspositie van de gemeente. In de programmabegroting wordt op blz 86 geconcludeerd dat onze vermogenspositie nog steeds, en ik citeer, een “acceptabel” niveau heeft. Graag horen we van het college hoe ze dit “acceptabel” interpreteert. Is er eventueel wel ruimte voor nog nieuwe grotere investeringen, of moeten we concluderen dat ruimte voor eventuele nieuwe investeringen binnen de huidige begroting gevonden moet worden?

Voorzitter, ik wil afsluiten met u en ons allen Gods zegen toe te wensen, ook als we op weg gaan naar 2014.

Marcel Scheringa

Fractievoorzitter ChristenUnie Steenwijkerland