Wat kan de gemeentelijke politiek betekenen voor de ondernemers van Steenwijkerland?

vrijdag 25 oktober 2013 10:19

Deze vraag stond centraal tijdens een overleg tussen het bestuur van de Business Club Steenwijkerland en de gemeenteraad op 17 oktober 2013. De volgende punten heeft Sietze van Hemmen namens de ChristenUnie naar voren gebracht:

Kernwaarde. Wij vinden dat we beheerders zijn van Gods schepping en dat we moeten proberen te streven naar gerechtigheid en duurzaamheid, ook bij het ondernemen. Wat ons betreft is innovatie de sleutel voor een gezonde economie en het MKB de motor van de economie.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen. We zijn voor het opzetten van een kennisnetwerk energie en duurzaamheid. Het bij elkaar brengen van ondernemers en de gemeente is goed voor innovatie en het kan een impuls zijn voor lokale ondernemers. Duurzaamheidscriteria moet duidelijk worden opgenomen in het aanbestedingsbeleid. We zijn voor verduurzaming (lees: isoleren) van de bestaande woningvoorraad. Als de subsidiemogelijkheid van de provincie wegvalt, dan willen wij serieus onderzoeken of de gemeente deze regeling op een of andere manier kan overnemen. We zijn voor de toepassing van windenergie. Het huidige beleid van de gemeente Steenwijkerland is dat er geen grote windmolens mogen worden geplaatst, maar wij willen bedrijven ruim de mogelijkheid bieden om te experimenteren met kleinere en middelgrote windmolens. De gemeenteraad van Steenwijkerland heeft groen licht gegeven voor de aanleg van een snelle internetverbinding en heeft samen met de provincie aangegeven er een miljoen euro in te willen steken. Dat vinden we een belangrijke ontwikkeling die de bedrijvigheid, ook in de buitengebieden, kan stimuleren.

De binnenstad van Steenwijk. We zijn door verschillende ontwikkelingen van mening dat het goed is om de visie op de binnenstad te vernieuwen of te verdiepen. We vinden dat we de ontwikkeling van het Steenwijkerdiep moet starten. Dat de lokale ondernemers en winkeliers hierbij worden betrokken spreekt voor zich. De mogelijke ontwikkeling op Eeserwold zie wij als tegenpool van de binnenstand. Wij zijn geen voorstander van nog meer nieuwe winkelcentra aan de randen van de kernen en in het buitengebied. We zijn van mening dat de gemeente de verdere ontwikkeling van een zgn. hypermarkt op Eeserwold echter niet kan tegenhouden. Dit leidt tot onverantwoordelijke financiële risico’s. We zien de binnenstad als de plek voor funshopping, inclusief kleding. De mogelijke ontwikkeling op Eeserwold is er een van andere winkels in de categorie run shopping, zoals woon- en klusbedrijven.

Schrappen overbodige regels. Als regels alleen belemmeren, in plaats van belangen te dienen, dan worden ze geschrapt. Ondernemers moeten niet dwarsgezeten worden met onnodige of zware vergunningentrajecten of vergaande welstandseisen. Met plaatselijke ondernemers willen we een actieteam opstarten, dat als doel heeft het opsporen van onnodig beperkende gemeentelijke regels. Dit als vervolg op het programma: Steenwijkerland, tot uw dienst.

Sietze van Hemmen, raadslid ChristenUnie