Onze wensen voor de schuldhulpverlening: extra aandacht voor gezinnen met jonge kinderen

woensdag 25 september 2013 08:38

Ons werd gevraagd om advies te geven over het concept beleidsplan schuldhulpverlening 2013-2016. Dit is een onderwerp dat de ChristenUnie aan het hart gaat. Vanuit onze Bijbelse normen en waarden, hebben we extra oog voor zwakken en kwetsbaren. En je bent kwetsbaar als je problematische schulden hebt. Terecht wordt in dit concept gezegd dat financiële problemen vaak een belemmering zijn voor participatie. Daarom hebben we, als ChristenUnie, altijd scherp op dit dossier gelet en zullen dat blijven doen.

We zijn het eens met de nadruk die wordt gelegd op preventie en nazorg. Veel winst valt volgens ons te halen in een goede preventie. En daar zit gelijk een moeilijk punt. In onze maatschappij spreken we graag over successen, maar onze problemen, en zeker onze eventuele financiële problemen, geven we niet graag toe. We geven ze niet graag toe aan familie en vrienden en liever ook niet aan “instanties”. Wij vinden het daarom een goed plan dat met alle nieuwe instromers in de uitkering budgetadviesgesprekken worden aangegaan om problematische schulden zoveel mogelijk te voorkomen. Daar kan en moet de sociale dienst een belangrijke rol in vervullen. We vragen ons af of we niet meer de nadruk zouden moeten leggen op de preventieve aanpak bij mensen die werk hebben maar die toch in de problemen komen. We zouden graag zien dat daar bij de uitwerking van dit beleidsplan verder over wordt nagedacht.

Wat de wachttijd betreft hebben we een aanvullende wens. Volgens de wettelijke termijnen zijn er twee periodes van 4 weken, een voor de intake en een voor het oppakken van het dossier. Dus als mensen zich melden met een schuldenprobleem, kan het 8 weken duren voordat ze feitelijk hulp krijgen. Dat vinden we wat lang. Is het uitvoerbaar om de totale tijd tot 6 weken terug te brengen? Als dat in het algemeen niet mogelijk is, willen we in ieder geval vragen om een aparte snellere procedure te introduceren voor gezinnen met minderjarige kinderen. Gezinnen met minderjarige kinderen zijn extra kwetsbaar en problematische schulden kunnen zowel het participeren van ouders als kinderen belemmeren. We stellen voor om voor gezinnen met kinderen in ieder geval een totale maximale termijn van 6 weken te hanteren (bv 3 weken intake, 3 weken oppakken dossier), maar bij voorkeur nog sneller.

Ten aanzien van het toelatingsbeleid en eigen bijdragen hebben we moeite met het voorstel om een eigen bijdrage in te voeren voor de eerste 18 maanden van budgetbeheer. We zijn bang dat dit een drempel opwerpt om gebruik te maken van budgetbeheer. Stel je voor, je hebt problematische schulden en het eerste wat je hoort van de gemeente is dat je nog eens 632 EURO extra moet betalen, anders krijg je geen ondersteuning via budgetbeheer. Dat kan volgens ons averechts werken. Daarom willen wij voorstellen om de eerste 18 maanden budgetbeheer aan iedereen aan te bieden op kosten van de gemeente. Na 18 maanden, betalen de mensen die een inkomen hebben boven 110% bijstandsnorm, een eigen bijdrage van 632 Euro. Het financiële effect van ons voorstel is beperkt.

Tot slot, wij steunen de uitgangspunten van dit conceptbeleidsplan en zien graag dat onze vragen en opmerkingen bij de verdere uitwerking worden meegenomen.

Marcel Scheringa, fractievoorzitter ChristenUnie Steenwijkerland