Ouderen doen volop mee: amendement ChristenUnie

donderdag 20 juni 2013 09:17

In een voorstel voor een nieuwe verordening voor de Commissie Bezwaarschriften in Steenwijkerland was opgenomen dat wanneer de leden of de voorzitter van de commissie de leeftijd van 70 jaar bereiken, ze dan gedwongen moeten stoppen. Dat vindt de ChristenUnie niet meer van deze tijd. Ouderen worden steeds gezonder en vitaler oud en kunnen ook na hun 70ste dit soort taken nog prima een tijd vervullen. Daarom hebben we een wijziging voorgesteld en die is met algemene stemmen aangenomen door de gemeenteraad.

We leven in een tijd die gekenmerkt wordt door veel veranderingen. De overheid trekt zich terug op tal van terreinen en geeft verantwoordelijkheid terug aan de samenleving. Mensen, die samen de samenleving vormen, wordt gevraagd om op tal van manieren hun steentje bij te dragen, bijvoorbeeld als vrijwilliger of als mantelzorger.

Daarbij komt dat er sprake is van vergrijzing. De populatie ouderen neemt steeds meer toe, terwijl het aantal mensen dat beschikbaar is voor de arbeidsmarkt zal afnemen. Hoewel het nu moeilijk is voor te stellen omdat er zoveel werkzoekenden zijn, is de verwachting dat er over een aantal jaren een tekort aan mensen zal zijn op de arbeidsmarkt. De combinatie van enerzijds grotere behoefte aan vrijwilligers, anderzijds een arbeidzame bevolking die kleiner in aantal wordt en straks minder tijd zal hebben, maakt dat er ook steeds vaker een beroep op ouderen zal worden gedaan voor vrijwillige taken.

Gelukkig zien we dat mensen niet alleen gemiddeld ouder worden dan vroeger, maar dat ze ook gezonder en vitaler ouder worden. Dat betekent dat ze ook langer dan vroeger in staat zijn om een actieve en kwalitatief hoogstaande bijdrage te leven aan de samenleving, en dat trouwens vaak ook willen en kunnen doen. Daarom vindt de ChristenUnie dat het geen recht doet aan die mensen, die zich bij het ouder worden willen blijven inspannen voor de samenleving, bijvoorbeeld als lid of voorzitter van een commissie zoals de Commissie Bezwaarschriften, om een hard leeftijdscriterium te hanteren van 70 jaar.

Wij begrijpen niet, dat we van mensen wel verwachten dat ze steeds langer doorwerken, op termijn tot de leeftijd van 67 jaar of misschien wel langer, en dat we als overheid tegelijkertijd tegen mensen zeggen dat ze niet geschikt meer zijn voor bepaalde functies op de dag dat ze 70 jaar worden. Daar zit iets tegenstrijdigs in. Daarom heeft de ChristenUnie een amendement ingediend waarmee we willen aangeven dat wij vertrouwen hebben in de kwaliteiten van de mensen, ook bij het ouder worden, en dat we hun bijdrage waarderen en, volgens ons, ook hard nodig hebben.

In het amendement hebben we een geleidelijke overgang rondom de leeftijd van 70 jaar voorgesteld in plaats van een hard leeftijdscriterium, zoals het nu in het voorstel staat. Dat betekent dat mensen die al in de commissie bezwaar zitten op het moment dat ze 70 worden, gewoon de lopende termijn van 5 jaar kunnen afmaken.

Marcel Scheringa, Fractie ChristenUnie