Gemeentelijke Samenwerking – Wat wel en wat niet?

donderdag 16 mei 2013 10:07

Bestuurlijke vernieuwing in Nederland, inclusief discussies over gewenste schaalgrootte van gemeenten, is door het kabinet nadrukkelijk op de agenda gezet. De reden dat het voor gemeenten nu relevant is om over samenwerking met andere gemeenten na te denken, is dat veel taken op sociaal gebied naar gemeenten worden overgeheveld en dat een individuele gemeente soms te klein is om zelfstandig bepaalde dingen te regelen. Maar wat zijn de uitgangspunten als het gaat om samenwerking in de regio?

In haar landelijke verkiezingsprogramma’s heeft de ChristenUnie een aantal uitgangspunten geformuleerd over de rol van de gemeenten en over samenwerking tussen gemeenten. Onder andere hebben we gezegd:

1. de gemeente is, als de meest nabije bestuurslaag, het overheidsloket, met als kerntaak het bedienen van de directe leefomgeving en het sociale domein.
  2. bestuurlijke drukte moet niet onnodig toenemen
  3. taken moeten in principe zoveel mogelijk worden uitgevoerd door de democratisch gelegitimeerde bestuurslaag die het beste past qua aard en/of schaal.

Wat de ChristenUnie in Steenwijkerland betreft, betekent dit voor Steenwijkerland het volgende:

1. Taken die we in Steenwijkerland goed kunnen uitvoeren, voeren we ook onder eigen verantwoordelijkheid en regie uit. Dus alleen samenwerken als het moet of als er echt duidelijke voordelen zitten aan samenwerking.
  2. Wanneer we kiezen voor samenwerking zijn wij ervoor om zoveel mogelijk met een beperkt aantal (voorkeurs) gemeenten samen te werken in plaats van steeds met verschillende gemeenten in wisselende samenstelling. Dit om ervoor te zorgen dat ambtenaren en bestuurders niet alleen maar aan het vergaderen zijn met andere gemeenten, maar dat er vooral aandacht en tijd is voor optimale service aan de (eigen) burgers.
  3. Wat ons ook erg belangrijk lijkt is dat we samenwerken met gemeenten die qua problematiek en qua beleidsuitgangspunten dicht bij ons staan. Het college onderzoekt of we met de volgende gemeenten veel kunnen samenwerken binnen de sociale domeinen: Meppel, Westerveld, Zwartewaterland en Staphorst. Omdat we al op verschillende manieren met deze gemeenten in samenwerkingsverbanden zitten, bijvoorbeeld in de arbeidsmarktregio IJssel- Vechtstreek, lijkt deze keuze vooralsnog logisch.
  4. De ChristenUnie is tegen herindeling als de meest vergaande vorm van samenwerking. Op dit moment komen er veel taken op de gemeente af en moeten we onze tijd en energie vooral steken in het maken van de juiste keuze voor de inwoners van Steenwijkerland. Allerlei vormen van samenwerking zijn daarbij denkbaar, maar we moeten onze energie nu niet steken in moeizame discussies over eventuele herindelingen.

Marcel Scheringa, Fractievoorzitter ChristenUnie Steenwijkerland