Samenwerking Sociale Dienst en Sociale Werkvoorziening

woensdag 10 april 2013 11:49

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 9 april 2013, moesten we een oordeel geven over een voorstel van het college over een samenwerkingsvorm tussen onze sociale dienst (IGSD) en de sociale werkvoorziening (Noord West Groep = NWG). Altijd een gevoelig onderwerp omdat het hier bij uitstek gaat over mensen en in dit geval, onder andere, over werk van mensen met een arbeidsbeperking.

Visie van de ChristenUnie op werk en inkomen.

God heeft ieder mens talenten gegeven. Die talenten kunnen zich ontwikkelen door bijvoorbeeld scholing, oefening en/of werkervaring. Wat je met je talenten kunt bereiken is niet altijd en overal hetzelfde, maar wordt mede bepaald door de economische situatie en/of de opstelling van overheid, ondernemingen en (maatschappelijke) organisaties en natuurlijk door je eigen, persoonlijke situatie. Ieder mens heeft de opdracht om, zo mogelijk, in zijn/haar eigen levensonderhoud te voorzien.  De ChristenUnie is het dan ook eens met het gemeentelijke beleidsuitgangspunt: werk boven inkomen en iedereen doet mee. We beseffen dat het niet voor iedereen mogelijk is om volledig aan het reguliere arbeidsproces deel te nemen. Dat kan door de conjunctuur zijn, of omdat er tijdelijk of langdurig fysieke of psychische beperkingen zijn. Dan zijn er duidelijke taken voor de overheid: Ervoor zorgen er voldoende inkomen is en ervoor zorgen dat er mogelijkheden zijn om zinvol bezig te zijn en zo mogelijk mensen weer op weg helpen naar regulier werk. Bij de organisatie van die taken moet de overheid zo efficiënt mogelijk met de beperkte middelen omgaan en tevens optimaal dienstverlenend zijn.

IGSD en NWG: hoe verder?

Op dit moment werken de IGSD en de NWG als twee aparte organisaties hoewel ze deels dezelfde taken uitvoeren en ook deels voor dezelfde burgers. Dat vergroot de kosten en leidt niet altijd tot een optimale dienstverlening. Daarom heeft de ChristenUnie het voorstel van het college gevolgd om de IGSD en de NWG te verplichten nauwer samen te werken door één uitvoeringsorganisatie te gaan vormen met één reïntegratie afdeling en een integrale werkgeversbenadering. Wij denken dat er op die manier niet alleen goedkoper, maar vooral ook beter gewerkt kan worden, waardoor de kansen op het vinden van regulier werk kunnen toenemen.

We vinden als ChristenUnie dat het belangrijk is dat we als gemeente het goede voorbeeld geven als het gaat om het in dienst nemen van mensen met een arbeidsbeperking. We hebben er dan ook voor gepleit dat het college nagaat of we misschien meer mensen met een arbeidsbeperking kunnen onderbrengen bij de gemeente. Verder hebben we het college gevraagd voor bepaalde soorten werk, bijvoorbeeld plantsoenonderhoud, altijd te overwegen of dat werk gegund kan worden aan de NWG. Tot slot nog dit, bij alle bezuinigingen die op ons af komen, is het belangrijk dat we als gemeente, zeer goed onderkennen, wanneer er schrijnende gevallen dreigen te ontstaan. Bijvoorbeeld, gezinnen die langdurig van een minimaal inkomen afhankelijk zijn en waar feitelijk sprake is van armoede. We hopen dat de nieuwe uitvoeringsorganisatie van IGSD en NWG nog beter in staat is om: Probleemsituaties zo vroeg mogelijk te signaleren en de problemen goed aan te pakken. Uitgangspunt daarbij is  Eén plan, één coach en één budget. Mensen nog beter weer aan werk kan helpen of, als dat nog niet kan, aan een zinvolle bezigheid (b.v. vrijwilligerswerk). Schuldhulpverlening goed te regelen. Overgang van armoede van ouders op kinderen zoveel mogelijk te helpen voorkomen. Aandacht is blijvend nodig voor (gezinnen met) kinderen die langdurig een uitkering van de gemeente ontvangen. Het risico is dat kinderen daardoor hun talenten niet kunnen ontwikkelen of zich niet kunnen ontspannen.

Marcel Scheringa, Fractievoorzitter, ChristenUnie Steenwijkerland