VVD euforie over jaarrekening 2011

woensdag 16 mei 2012 23:09

De VVD is blij met het positieve resultaat dat de gemeente heeft gehaald op de jaarrekening over 2011 (zie tweet @bramharmsma). En vindt dat een compliment waard voor de VVD wethouder en blijkbaar niet de overige leden van het college.

Een aantal opmerkingen bij een dergelijke euforie is zeker op z'n plaats:

1. De gemeente is geen bedrijf waarin een bepaalde mate van winstgevendheid gewenst is. Bij overschotten op gemeentelijke begrotingen betekent het dat kostenposten meegevallen zijn, bepaalde afgesproken werkzaamheden niet zijn uitgevoerd of dat er extra inkomsten zijn.
  2. Het niet uitvoeren van werkzaamheden heeft vaak tot gevolg dat bepaalde doelstellingen niet gehaald worden. Dat is niet iets waar je blij van wordt.
  3. De opbouw van het overschot is langs de wegen van de bestuursprogramma's die we hebben vastgesteld. De meeste bestuursprogramma's laten een positief resultaat zien. Nadere analyse leert dat die positieve resultaten in de portefeuilles van de niet-VVD wethouders zitten. Met vaak meevallers en soms verstandig handelen.
  4. Het enige programma waar een negatief resultaat is geboekt, is voornamelijk de verantwoordelijkheid van de VVD-wethouder, bijv. een forse overschrijding (bijna verdubbeling) op de sanering/baggeren van het Steenwijkerdiep. Is dat nou zijn fout of gewoon (stomme) pech?
  5. Het programma waar de financiën onder valt, zit een aantal meevallers in die het resultaat zijn van andere programma's, bijv. extra opbrengsten toerisme.

Conclusie: de euforie van de VVD wordt blijkbaar ingegeven door de landelijke situatie en is onderdeel van de verkiezingscampagne, maar is nogal misplaatst. Besturen is teamwork en de resultaten zijn wat mij betreft de gezamelijke verantwoordelijkheid van College EN Raad. Laten we maar constructief blijven bouwen aan een goed bestuur en vooral bescheiden blijven over behaalde resultaten.

Maw: kiezer let op uw zaak! U bent straks aan zet.