Een stevig avondje gemeenteraad

woensdag 15 februari 2012 20:13

De eerste raadsvergadering van 2012 zit erop. Nooit meer ondersteuning van onze griffier Rob Moonen. Hij gaat met pensioen. Het is hem van harte gegund. Hoop op 7 maart zijn afscheid bij te wonen. Rob had bij z'n speech nog een paar gratis tips & tricks voor de aad. Viel me op dat ie er een niet noemde: de senior van de raad (=het langstzittende raadslid) z'n rol laten spelen. Om de een of andere reden 'mocht' de internationaal bekende spreekstalmeester Jannes Mulder zijn gave van het woord niet gebruiken. Zou Jannes van de verkeerde partij (PAS) zijn?

Een ding weet ik wel. Samen met PAS is de ChristenUnie onverdeeld blijven pleiten voor de doorzetten van de bestemmingsplanprocedures voor de windmolenlokaties. En dat voelt goed, omdat we een consistente, betrouwbare lijn hebben getrokken. Ondernemers jaren bezig houden met het verplichten van onderzoeken en vervolgens de onderzoeken als onjuist bestempelen, opstellen als de eerste de beste belangenbehartigersorganisatie ipv bestuurder, het feitelijk niet willen praten over de echte argumenten kenmerkten 2 weken geleden de commissievergadering. Partijen die in het verleden voor waren, zijn nu geheel of gedeeltelijk tegen (uitvoering van hun eigen amendement).

Gelukkig was er ook goed nieuws. Investeren in ruimte om zo tot een aantrekkelijker stationsomgeving te komen. Aantrekkelijker voor bedrijven, ondernemers (zelfstandige professionals, zzp-ers) en HBO-ers die willen afstuderen, stagelopen in deze omgeving. Maar ook aantrekkelijker voor toeristen en bezoekers van de evenementenhal De Meenthe. Volgens mij ook aantrekkelijk om Steenwijk intercity-station te laten blijven.

Het andere goede nieuws is dat mede door een goed betoog van Vrouwk Bruining de VVD-PvdA-CPB-BGL motie uiteindelijk terecht van tafel ging. Voorkomen is beter dan genezen. Meer blauw op straat is effectiever dan een politieagent een lijstje met camera's bij te laten houden, die toch in de meeste gevallen niets opleveren. Binnenkort komt cameratoezicht weer op de agenda. Zullen we zien of het college dan de noodzaak voor die dingen in het centrum van Steenwijk aan te tonen.