Bezuiningen en debatteren

woensdag 21 september 2011 21:44

Eindelijk heeft de raad de gelegenheid gehad om met elkaar te discussiëren over benodigde bezuinigingen. Een drie uur durende discussie om de hoofdlijnen brief van het college te bespreken.

Ondanks de sturing van de voorzitter van de raad - de burgemeester - kwam met name de oppositie niet veel verder dan heel veel vragen stellen aan het college. Het chronisch tekort aan het in debat gaan met elkaar is erg jammer en doet geen goed aan het democratisch en dualistisch karakter van de gemeenteraad.

Het waren ook de coalitiepartijen die met initiatieven kwamen en die verdere bespreking vergen. De ChristenUnie heeft geopperd om het dividend van Rova in de afvalstoffenvoorziening te houden (structureel), eenmalig af te romen en evt. geen 3,5% verhoging door te voeren.

De ideeën van PvdA, CDA en VVD dienen verder bekeken te worden en getoetst te worden aan onze uitgangspunten.

Gezien de time die de raad nodig had, zal het college volgende week in de reguliere raadsvergadering reageren, waarna de raad in een tweede termijn verder kan spreken. Ik hoop dat er dan wel meer dialoog tussen de partijen ontstaat.