Nieuw Seizoen - Nieuwe Kansen

dinsdag 13 september 2011 18:52

Een tikkie laat maar toch

Eindelijk weer begonnen na het zomerreces. De eerste commissievergadering hebben we dus weer achter de rug. Er stonden een aantal bijzondere onderwerpen op het programma. Denk daarbij aan het Investeren Met Gemeenten programma, De Meenthe en de nieuwe sporthal aan de Gagelsweg.

De vergadering zelf was erg rommelig. Er werd met punten geschoven, niet aan de regels gehouden en een belangrijk visie document over de centrum ontwikkeling van Steenwijk afgevoerd van de agenda. En om 10 minuten voor 23:00 uur begon de voorzitter nog eens aan een nieuw onderwerp om vervolgens na 1 partij het woord gegeven te hebben, de  vraag te stellen of we nog doormoesten gaan!

BGL had weer een aantal uitermate technische vragen en de gebruikelijke klaagzang over de ongelijkheid tussen het buitengebied en Steenwijk. Maar hoe veel ongelijk kan je hebben! IMG: van de 14 projecten zijn er 8 in het buitengebied; 50% van de €12 miljoen investering gaat erheen!

Natuurlijk werd door een aantal partijen weer de vraag gesteld hoe je nu kan investeren terwijl je zo hard moet bezuinigen. Eigenlijk is het heel eenvoudig: bij de bezuinigen gaat het erom de structurele uitgaven (bijv. Minima uitkeringen, subsidies, wegenonderhoud) in evenwicht te laten zijn met de structurele inkomsten (uitkeringen
van het Rijk en lokale belastingen en heffingen). Investeringen gaan vanuit het spaarbankboekje (reserves). Dit beschikbare geld moet je niet gebruiken om te besteden aan WMO, Wajong, etc. Als we dat zouden doen, is het spaarbankboekje in een paar jaar leeg, zonder dat we de Voorpoort in Vollenhove, het centrum in Oldemarkt of het Steenwijkerdiep hebben aangepakt. Met andere woorden: een discussie of we wel moeten investeren in deze tijd van bezuinigingen is een onjuiste, onterechte discussie. Juist investeringen zorgen ervoor dat er werk komt en dat er verbeteringen in de leefbaarheid optreden! Denk maar eens aan Steenwijk-West.

Eind vorige week hebben we van het College inzicht in hun plannen mbt de nodige bezuinigingen gekregen. Op 20 september zullen we daar in een extra raadsvergadering ons commentaar geven. Enige bestudering van de plannen is wel nodig. Positief is in ieder geval dat het college erin is geslaagd een sluitende begroting te presenteren. Nu nog kijken hoe ze dat dan doen…