Historische raadsvergadering 1 maart 2011?

woensdag 02 maart 2011 19:14

Het beloofde een historische vergadering te worden. Drie wezenlijke onderwerpen:

1. Het MFC in Kuinre
  2. Facetbeleid
  3. Windmolens in Steenwijkerland

De bewoners van Kuinre zijn te feliciteren. Zij gaan een mooi nieuw MFC krijgen, er komt een supermarkt, er komen nieuwe woningen en ze krijgen een mooie gymzaal. Het krijgen van de gymzaal was het grote punt van discussie en best lastig. Maar met een gezamenlijk initiatief om de gevraagde verruiming van de gymzaal mogelijk te maken, is ook daar een goede oplossing voor gevonden. Goed, omdat Kuinre zelf de schouders eronder zet om het extra gedeelte mogelijk te maken. Wellicht is dat de grootste felicitatie wel waard. Respect ook voor de Kopgroep die veel werk heeft verzet. Historisch, omdat na een lange periode er nu eindelijk goede vooruitgang gaat komen.

Het Facetbeleid is best een taaie kluif en het is moeilijk om te inschatten wat de consequenties zijn. Maar … het helpt inwoners en bedrijven in Steenwijkerland om – letterlijk –  meer ruimte te krijgen voor eigen initiatieven. De invulling van het Ja, mits-principe wordt nu gerealiseerd. En dat is een goede zaak. Natuurlijk blijven er dan regels gelden en niet alles is mogelijk. Vrijheid van de één kan leiden tot schade voor een ander of voor het algemeen belang. Ook daarvoor is de overheid om over te waken. Historisch, omdat er uiteindelijk duidelijker regels komen binnen de bestemmingsplannen die meer mogelijk maken.

Ook het onderwerp over windmolens was historisch, maar wat mij betreft is het besluit een historische vergissing. Sommige partijen waren duidelijk en waren dat al vele jaren. Dertien jaar heeft het proces geduurd. Veel te lang. De tegenstanders zijn te feliciteren. Al hun inspanningen hebben succes gehad. De bezwaren die geuit zijn door omwoners, natuurliefhebbers, etc. hebben zwaar gewogen bij onze beslissing. En toch hebben wij gemeend voor windenergie te moeten stemmen. Zie daarvoor ook de bijdrage van de fractie elders op deze site.

Dat onze coalitiegenoot VVD zijn ‘tegen’ uitsprak, mag geen verbazing zijn. Hoewel we het hartstochtelijk oneens zijn, is de VVD tenminste wel consequent geweest en dat kan ik wel waarderen.

De CPB is consequent geweest (voor Scheerwolde, tegen Baarlo), de SP (tegen) en ook BGL (tegen). Het argument van de laatste dat er vorig jaar wel 13% minder windenergie is opgewekt en dat daarom windmolens overbodig zijn, is natuurlijk een non-argument in deze discussie.

Ik ben niet verbaasd over het feit dat PAS ook de rug recht heeft gehouden en voor de windmolens is. Mimi van Olphen verwoordde het zeer duidelijk: je hebt een visie en die probeer je te realiseren, zelfs in weerwil van een mix van emoties en feiten.

Maar dan … D66. Toen zij in 2007 deel uit maakten van PAS en dus mede-bepleiter waren voor het doorzetten van de procedures, hebben ze nu tegen gestemd. Geen enkel argument gehoord waarom men van inzicht is veranderd.

En wat van het CDA? In 2007 nog initiatiefnemer om de beide bestemmingsplanprocedures voort te zetten. Nu zonder opgave van argumenten en inhoudelijke afweging verdeeld stemmen over Scheerwolde en tegen stemmen over Baarlo. Terwijl toch aan de eisen gesteld in 2007, voldaan is. En terwijl het CDA toch graag een duurzaam karakter onder het mom van rentmeesterschap willen laten horen.

Zeer verbaasd ben ik over de 180 graden draai van de PvdA. Leden van de fractie die een paar jaar geleden bij dezelfde vraag voor stemden, stemden nu met droge ogen tegen. Tegen het voorstel van hun eigen wethouder, die eigenlijk niet eens de moeite deed om de voorstellen van het college te verdedigen. Het argument van de PvdA-fractie is, dat het landelijk beleid is gewijzigd. Daarbij wordt volledig voorbij gegaan aan het feit dat in dat landelijk beleid, lopende projecten zoals in Steenwijkerland ook tot uitvoering zouden moeten komen. Door de houding van de wethouder – ook in het interview met RTV Oost (waarom geen voorstanders uit de raad aan het woord gelaten?) duidelijk zichtbaar – vraag ik me op dit moment af of deze portefeuillehouder wel een significante bijdrage wil leveren aan de door de raad vastgestelde CO2-reductie- en energiedoelstellingen. We zullen afwachten hoe hij nu met alternatieven op de proppen gaat komen om de doelstellingen te realiseren. Hieruit dan toch maar voor mezelf de les trekken dat we onze verkiezingsbelofte rond windmolens wel hadden moeten verankeren in de coalitie…

In hoeverre speelde de provinciale statenverkiezingen of angst voor volgende lokale verkiezingen op de achtergrond een rol? We zullen het nooit weten.

Al met al een slechte avond voor het duurzaamheidbeleid van onze gemeente. Met enige gêne denk ik aan onze houding als Nederlanders tov verandering. Als ik vergelijk met de situatie zoals bijv. in Denemarken zie ik én prachtige natuur én volop recreatie én veel duurzame energie in de vorm van wind gecombineerd binnen gebieden. Ik ervaar daar nooit een storend effect van die zgn. industriële installaties en ga er graag op vakantie. Met dit besluit van de raad geven wij geen invulling aan onze taak om ook zorg te dragen voor de toekomst en hebben slechts oog voor ons eigen belang in het hier en nu. Een gemiste kans …