Hoe te duiden...?

woensdag 02 juni 2010 20:25

Het was weer een buitengewone raadsvergadering afgelopen dinsdag. Eerst was er de discussie over de visie over de plattelandseconomie. In de commissie was daar inhoudelijk al het eea over gezegd. De VVD en het CDA kwamen beide met een motie. Het CDA trok de motie in naar aanleiding van de repliek van de wethouder. De VVD niet. Wij kunnen het voorstel van de VVD niet begrijpen. Enerzijds willen ze regels (zones voor bedrijven op het platteland) anderzijds moet iedereen die een goede motivatie heeft geholpen worden af te wijken van die zelfde regels. Nu vraag ik u: volgens mij komt daar een behoorlijke bende van. En de meerderheid van de raad stemt er nog mee in ook!

Het andere punt was het elektrisch varen van de rondvaartboten. Iedereen is het erover eens dat de kwaliteit van de rondvaart omhoog gaat als het zware geluid van een verbrandingsmotor weggenomen wordt. Daarnaast vervuilen benzinemotoren het oppervlakte water. Om onze toeristische ondernemers te helpen over te gaan naar elektrisch varen en zo het toeristisch produkt in Steenwijkerland te verbeteren, zijn wij voor de beperkte veranderingssubsidie. De VVD is als enige tegen omdat zij vindt dat het geld niet naar ondernemers mag.

Vervolgens komt het punt bermverharding aan de orde. Wij vinden dat de proef helemaal geen proef is, maar gewoon regulier onderhoud. Hoe de verhardingen zich houden in het gebruik dat weten andere gemeenten ook al. Steenwijkerland is wat dat betreft zeker niet uniek. Dat op de voorgestelde plaatsen iets moet gebeuren zijn we het helemaal mee eens. Maar voor het bedrag willen dan ook een voorstel hebben van het college waarmee de overige zwakke plekken in de bermen aangepakt worden. Dit voorstel kon dan meegenomen worden in de afwegingen die de raad moet doen tav nieuw beleid. Het was onvoorstelbaar dat de raad een dergelijk voorstel niet wil steunen. Door ons amendement niet aan te nemen hebben alle partijen die altijd zeggen dat ze naar de plaatselijke belangen luisteren een unieke kans laten liggen. De wethouder heeft niet toegezegd dat hij voor de €200.000,= nu én de verharding aanlegt én met het plan komt (voor september 2010), wel dat hij zich in de strekking van het amendement kan vinden. We zullen zien wat hij er mee gaat doen.

Het laatste opzienbare punt was de motie van de VVD samen met BGL en CDA ten aanzien van het horecaconvenant en het collectief horecaverbod. Wij hebben ons verbaasd over het gemak waarmee de raad hiermee instemde. Er zijn veel uitvoerings- en jurische obstakels. Een convenant is altijd vrijwillig. De reikwijdte van besluit is zo groot dat de objectiviteit, de rechtsgelijkheid en misschien zelfs wel de rechtstaat in het geding kunnen zijn. Wij zijn absoluut voor het hard aanpakken van raddraaiers, maar wij hebben ernstige twijfels over de nu gekozen weg. Daarom hebben we ook tegengestemd.