Op pad in de gemeente

vrijdag 29 januari 2010 14:31

Verkiezingstijd. Campagnetijd. Altijd een moment om met de verschillende lagen van bestuurders werkbezoeken af te leggen. Vrijdag 29 januari zijn we naar St-Jansklooster geweest met Joël Voordewind, 2e kamerlid voor de ChristenUnie. Met onze wethouders zijn we wezen kijken bij het pilotproject Kind in de Kern. Dé aanpak in Steenwijkerland van het Centrum voor Jeugd en Gezin. De basisschool Eben-Haëzer was de school waar we uitleg kregen van de IB-er, GGD-ers en de jeugdwethouder Peter van de Terp.

De pilot is succesvol en slaat aan. De drempel voor ouders om geholpen te worden bij de opvoeding van hun kind is laag geworden. Door vroegtijdig problemen te signaleren wordt adequaat ingegrepen en geholpen.

Joël vroeg goed door bij de wethouder, die natuurlijk van de gelegenheid gebruik maakte te vragen hoe hij aan geld komt om de oplossing Steenwijkerland-breed uit te rollen. Dit punt staat nu weer op het vizier bij Joël en de meegekomen statenleden.

Na het schoolbezoek zijn we door gereden naar een keet aan de Barsbeek. Hier binnen gesproken (onder het genot van een colaatje) met twee ouders en een aantal jongeren over het beleid en de spelregels rond keten. Maar ook nadrukkelijk gesproken over de de gevolgen van alcohol bij mensen jonger dan 23 jaar. Leuke discussies onstonden er tussen Joël, de wethouder en de jongeren.

’s Avonds hebben we een goed bezochte verkiezingsavond gehad, samen met de kiesverenigingen van Staphorst en Dalfsen. Joël sprak over de algemene politieke zaken in Den Haag, maar ging ook nog even in op jeugdbeleid en alcoholbeleid. Daarna gingen de 3 lijststrekkers en Joël met elkaar en de zaal in discussie.

(Voor foto's van de verkiezingsavond kunt u hier klikken)