Raadsvergadering 26-1-2010

woensdag 27 januari 2010 14:29

De ChristenUnie is blij met de voorstellen voor de Voorpoort in Vollenhove en Scheerwolde. In beide gevallen een goede impuls voor de plaats. Vollenhove wordt versterkt op het gebied van de leefbaarheid, kernfunctie en toeristische functie. Wij willen een zo snel mogelijke realisatie van de plannen. We kunnen dan ook niet begrijpen dat er voorgesteld is door BGL om eerst maar een onteigeningsprocedure te starten voor een aantal panden.

Scheerwolde kan uitzien naar een nieuw streekcentrum. De raad heeft duidelijk uitgesproken dat de ontwikkeling moet plaatsvinden. We hopen dat deze uitspraak de andere partijen aanmoedigt ook snel in te stappen. Het draagvlak zou verder versterkt worden als er binnenkort duidelijkheid komt over de ontwikkeling van het recreatiepark en de woningbouw.

Omdat de agenda weer overvol was hebben we slechts kort een opmerking over het duurzaamheidplan gemaakt. In tegenstelling tot het CDA zijn wij blij met het plan. Er wordt een stevige stap gezet op de duurzaamheidkalender, er zijn de nodige relaties met andere beleidsterreinen. Er wordt ingezet op energietransitie, CO2-reductie en er is aandacht voor het beheersen van de energiekosten voor burgers en bedrijven. Wij verwachten dat het plan in de komende raadsperiode verder uitgebouwd wordt en daarmee integraal onderdeel wordt in alle beleidsterreinen.

Met ons is de hele raad tevreden over het minimabeleid zoals dat door ChristenUnie wethouder Henk Boxum op aangeven van de raad is neergezet. De zorgen rond de oplopende wachttijden ten aanzien van de schuldhulpverlening waren raadsbreed. De aansporing die veel partijen hadden voorbereid middels moties waren overbodig omdat het college zelf al maatregelen heeft genomen. Wij gaan er vanuit dat de maatregelen tot gevolg hebben dat de wachtlijsten snel verkort worden, zodat de mensen met schuldproblemen nu snel en adequaat geholpen worden.

Een leuk intermezzo in de pauze was de traktatie van de Scouting. Met een mooie delegatie (hopmannen, welpen, bevers, enz. en ouders) kwamen ze ons vertellen dat we blij moeten zijn met de jarige (Scouting bestaat 100 jaar!). De inzet van de vrijwilligers en de ontspanning voor de jeugd, maar ook het spelenderwijs leren, uitdagen en maatschappelijk activeren is mooi om te zien. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!

Tot slot van de vergadering (23:30 uur!) sprak burgemeester Apotheker de raad toe. Deze raadsvergadering was de laatste in zijn ‘diensttijd’ voor Steenwijkerland. Hij was door het moment emotioneel. Bij afscheid nemen hoort ook terugkijken. Dan zijn wij blij en dankbaar wat deze burgemeester voor onze gemeente heeft mogen betekenen. Het ga je goed Hayo!