Windenergie in Steenwijkerland

zaterdag 16 januari 2010 14:27

In de week dat het CBS bekend maakt dat er in november een record gevestigd is voor electriciteitsproductie uit windmolens liggen er ook weer vragen van BGL over windmolens. BGL is niet de enige partij die een brief heeft ontvangen. Ook de ChristenUnie heeft die brief ontvangen maar heeft die niet gekwalificeerd als verontrustend. Voor mij een duidelijke mededeling van Plaatselijk Belang Blokzijl en de bewoners van Baarlo dat zij windmolens niet zien zitten op de beoogde lokaties bij Baarlo en Scheerwolde. Waarvan acte!

Vervolgens worden wij verzocht een aantal vragen te beantwoorden. Voor de duidelijkheid heb ik ook de beantwoording van de ChristenUnie fractie toegevoegd. Hierdoor kan iedereen kennis nemen van de vragen en de antwoorden, zonder dat daar één specifiek ding uitgelicht en vergroot wordt.

7% bijdrage van windenergie aan de totale energieproductie is niet symbolisch meer te noemen. Naast dat de PB Blokzijl windenergie symbolisch vindt, stelt men wel voor grootschalige windmolen parken bij iemand anders in de achtertuin te plaatsen. PB Blokzijl gaat daarnaast voorbij aan het feit dat het College van B&W – met daarin de bijdrage van de ChristenUnie – een duurzaamheidsprogramma heeft opgesteld. In dit programma wordt er meer dan 8 miljoen euro geïnvesteerd in o.a. energiebesparende maatregelen voor particulieren en bedrijven!

Omdat ik zeer goed de gevoelens begrijp van de mensen in Blokzijl en Baarlo ten aanzien van de windmolens is een zeer zorgvuldig besluitvormingsproces noodzaak. Ik vind het dan ook goed dat het college nog eens goed kijkt naar de lokatie en haalbaarheid van de twee windmolenparkjes (zoals PB Blokzijl ze noemt) in onze gemeente. Wellicht wacht het college ook op de uitkomst van de procedure rond de lokatie bij Scheerwolde om dan terug te komen naar de gemeenteraad.