Onvoldoende onderbouwing van vraag om extra geld door IGSD

gelddonderdag 22 juni 2017 09:21

Op de raadsvergadering van dinsdag 20 juni ging het over de begroting van onze intergemeentelijke sociale dienst (IGSD). Ze vroegen onze mening over hun begrotingsvoorstel. Ze willen de komende jaren graag 800.000 Euro per jaar meer om de taken te kunnen uitvoeren. De ChristenUnie vindt het heel belangrijk dat onze sociale dienst goed haar taken kan uitvoeren. Toch konden we hier niet zomaar mee akkoord gaan, omdat onvoldoende was onderbouwd waar het extra geld voor nodig is.

Al meerdere keren hebben wij, net als andere gemeenteraadsfracties gevraagd om duidelijk te maken hoeveel medewerkers er bij de sociale dienst nodig zijn om alle taken goed te kunnen uitvoeren. We hebben gevraagd om duidelijk te maken hoe onze IGSD zich laat vergelijken met andere sociale diensten. Hebben we veel meer medewerkers of is het aantal medewerkers ongeveer zoals verwacht? En als we afwijken, hoe komt dat dan? Als we beter begrijpen hoeveel mensen we als basis nodig hebben om de taken te kunnen uitvoeren, kunnen we daarna de discussie voeren over extra mensen voor extra taken die kunnen resulteren in extra uitstroom van mensen uit de uitkering naar, bij voorkeur, betaald werk.

Want als ChristenUnie vinden we het heel belangrijk dat mensen goede begeleiding krijgen bij het weer arbeidsfit worden en bij het vinden van werk. En we begrijpen ook dat daar medewerkers voor nodig zijn. Er zijn ook mooie voorbeelden van wat de IGSD doet, zoals bijvoorbeeld een leer-werk traject bij Dyka.

Maar in dit begrotingsvoorstel was onvoldoende duidelijk gemaakt waarom extra medewerkers nodig zijn en wat het oplevert. Daarom is de 800.000 Euro nog niet vrijgegeven. Pas als er een betere onderbouwing is die ons overtuigt, kunnen we ermee instemmen. De gemeenteraad heeft gevraagd om extra informatie vlak na het zomerreces.

Marcel Scheringa

Fractievoorzitter ChristenUnie Steenwijkerland