ChristenUnie is boos op College en coalitie over de sociale dienst en NoordWestGroep

logo igds noord west groepwoensdag 14 december 2016 14:26

Tijdens de Politieke Markt van 29 november was er erg veel kritiek geuit op de IGSD, de intergemeentelijke sociale dienst die we samen met de gemeente Westerveld hebben, en de NoordWestGroep, onze sociale werkplaats. De kritiek ging over het niet halen van de doelen ondanks extra investeringen in 2016.
De ChristenUnie miste toen een College dat opstond om de IGSD - NWG te verdedigen, want er is veel goeds gebeurd. Tijdens de raadsvergadering van 13 december hebben wij het opgenomen voor de IGSD-NWG. Zie hieronder onze bijdrage.

Voorzitter,
Ik wil vanavond opkomen voor de mensen die zich met hart en ziel inzetten voor de IGSD en de NWG. Voor de mensen die werken bij de IGSD en NoordWestGroep en de mensen die afhankelijk zijn van een goed functionerende IGSD-NWG: de mensen met een uitkering. Mensen die zelf zoeken naar werk of die bij die zoektocht de hulp van de IGSD en NWG hard nodig hebben.
Want, tijdens de Politieke Markt, heb ik een schokkende ontdekking gedaan. Nu wethouder Bert Dedden er niet is, trekt het college de handen af van de IGSD-NWG. Het college verschuilt zich achter een gordijn van formaliteiten. Tijdens de Politieke Markt was er opeens niemand, niemand van het college aanspreekbaar, want ze hadden een petje op van AB-lid of DB-lid of juist niet. Er was niemand, helemaal niemand uit dit college die opstond en de IGSD-NWG verdedigde. Die het had over alle positieve dingen van het afgelopen jaar. Nee, het college liet ze keihard vallen. Ik vind dat ronduit schandalig en neem dat het college erg kwalijk.
En trouwens, waar is de coalitie in dit belangrijke dossier? Is er nog wel sprake van een effectieve coalitie? Ik vraag het me sterk af. Als je zelfs niet de moeite neemt om op dit belangrijke dossier samen met het College op te trekken (juist bij dit onderwerp) en samen één standpunt inneemt? Al jaren worstelen we met dit dossier en daarom is het nodig dat iemand de verantwoordelijkheid en de regie neemt. Die rol hoort thuis bij college en coalitie.

Voorzitter,
Terug naar de IGSD-NWG. Ik breng hier in herinnering dat de reden dat we vorig jaar extra geld hebben vrijgemaakt is dat we constateerden, samen met de IGSD-NWG dat de organisatie al jaren onder grote druk heeft gewerkt. Dat de organisaties hun werk niet naar behoren konden doen door te weinig menskracht. Dat er bijvoorbeeld te weinig aandacht was voor individuele cliënten. Dat de organisaties het ook erg moeilijk hebben gehad door alle wijzigingen in de organisaties, ze moesten samenwerken, er kwamen en gingen kwartiermakers en directeuren. En dan moesten ze zich ook nog aanpassen aan de Participatiewet. Het extra geld was geen luxe, maar noodzakelijk. En er is ontzettend veel gebeurd in het afgelopen jaar. De uitstroom is gestegen van 241 in 2015 naar meer dan 465 in 2016. En inmiddels is de uitstroom boven de 500. De IGSD en NWG hebben één werkgeversbenadering, iets dat we graag wilden. Cliënten worden weer individueel geactiveerd om in beweging te komen. Er is contact met mensen gelegd en het profiel 4 is afgebouwd. Dat alles heeft alleen maar zin, wanneer we besluiten om ook in 2017 extra menskracht te blijven inzetten. De ChristenUnie vindt dat we dat ook moeten blijven doen. We moeten dat blijven doen, omdat we ook een fatsoenlijke en betrouwbare werkgever moeten zijn. Nu het geld stopzetten zou slecht zijn en is wat ons betreft geen optie. En wat de ChristenUnie betreft is het nodig om ook de bemensing van de NWG op peil te houden. Dus ook die 93.000 Euro willen we vrijgeven. En over het niet halen van de doelstelling om mensen uit het SW bedrijf te laten doorstromen naar reguliere werkgevers, willen we graag nog eens verder praten. Bijvoorbeeld over de vraag welke rol en verantwoordelijkheid wij als gemeente hierin nemen? Maken we wel goed gebruik van de kansen? Wat doen we zelf eigenlijk? Wij denken dat we als gemeente meer kunnen en misschien wel moeten doen.

Voorzitter,
De ChristenUnie is boos. Boos door het gebrek aan regie en verantwoordelijkheid bij college en coalitie. Ik wil daar nog iets meer over zeggen. Toen we in december 2015 het extra geld vrijgaven, zijn ons in ieder geval twee dingen beloofd. Twee dingen die van het allergrootste belang waren en nog steeds zijn: namelijk een evaluatie vlak na de zomer van 2016 en een discussie over de toekomst van de IGSD-NWG. Ik constateer dat er geen evaluatie is geweest en dat er geen discussie is geweest over toekomstscenario’s. Dat is slecht, omdat zo de extra investering in mensen niet in het perspectief van de toekomst gezet kan worden. Dan kun je zomaar beweren dat het geld in een bodemloze put gaat. Het college krijgt wat de ChristenUnie betreft hiervoor een dikke onvoldoende.

Voorzitter,
Die dikke onvoldoende wordt onderstreept door een andere, voor ons schokkende ontdekking. Ons burgerraadslid Jantina Drijfhout stelde de vraag hoe het nu eigenlijk zit met de contracten van de extra mensen bij IGSD-NWG. Tot onze verbijstering blijkt uit de antwoorden dat alle contracten al verlengd zijn met een jaar. Dus, u vraagt ons een zienswijze, maar u bent volstrekt niet geïnteresseerd in onze mening. Want wat onze zienswijze ook is, de verplichtingen zijn al aangegaan. Betalen moeten we in ieder geval!
Dat is verbijsterend. Verbijsterend, niet alleen omdat de contracten al zijn verlengd, maar ook omdat u het kennelijk niet nodig vond om ons dat te vertellen! Pas nadat wij de vraag hebben gesteld, krijgen we dat te horen. Vind u ook niet dat u dat al had moeten vertellen toen u deze begrotingswijziging naar ons toestuurde? Ik zei het al eerder: daarmee is dit verworden tot een slechte poppenkastvoorstelling. Poppenkast speelt u maar ergens anders, niet met de raad!

Samenvattend:
De ChristenUnie als zienswijze meegeven, dat we instemmen met de voorgestelde begrotingswijziging, inclusief het geld voor de NWG.
En we zijn boos. Niet voor niets had de CU dit punt van de agenda willen halen om de verantwoordelijke wethouder erop aan te spreken. Nu is het lastig om vast te stellen wie we moeten aanspreken? Ik ben benieuwd of er vandaag wel iemand opstaat uit het college en verantwoordelijkheid neemt..…