Bijdrage Fractie over de Programmabegroting 2017 – 20 20

ScheringaSmalldinsdag 08 november 2016 16:30

Voorzitter,
Steenwijkerland is een goede gemeente om in te leven. Met initiatiefrijke burgers, betrokken ondernemers en een gemeentelijke overheid die in ieder geval probeert om steeds meer mee te denken.

Dat biedt kansen voor een toekomst met perspectief, waarin de samenleving kan bloeien en mensen, jongeren, ouderen, de sterken en de kwetsbaren tot hun recht kunnen komen. Die samenleving zijn wijzelf, dat zijn we samen. Daar moeten we allemaal aan bijdragen en allemaal onze verantwoordelijkheid voor nemen.
Als ChristenUnie geloven wij dat God deze wereld heeft gemaakt en de mensen opdracht heeft gegeven vrede na te streven, dienstbaar te zijn aan elkaar en om te zien naar de schepping. Daarbij hoort een overheid die kwetsbaren beschermt en daar waar nodig, regulerend en faciliterend optreedt.

De focus ligt op twee gebieden:

• DE KWETSBAREN BESCHERMEN.
  • BEHEERDERS VAN DE SCHEPPING

DE KWETSBAREN BESCHERMEN.
Vanwege deze uitgangspunten, wil ik het eerst hebben over kwetsbare mensen. Mensen die zich kortere of langere tijd in een kwetsbare positie bevinden en er even niet alleen, of met hulp van hun netwerk, uit kunnen komen.
Ik begin bij de chronisch zieken. De CU is blij dat we als raad zojuist hebben besloten dat het geld voor de chronisch zieken ook echt ingezet moet worden voor de chronisch zieken. Het College zegt nog dit jaar met een voorstel voor een regeling te komen. Laat ik alvast zeggen aan welke vereisten zo’n regeling, volgens de CU zou moeten voldoen: Het geld moet zoveel mogelijk terecht komen bij de mensen waar het voor is bedoeld, namelijk bij de chronisch zieken; en dan vooral bij die mensen die door de extra uitgaven voor hun ziekte een laag besteedbaar inkomen overhouden. Wij willen graag dat het niet een pure minimaregeling wordt, maar een regeling die ook mensen die een inkomen hebben tot boven het minimum, inclusief oudere mensen met AOW en een klein pensioen, kan helpen. Ook zien we uit naar een regeling voor langere tijd waar mensen de komende jaren gebruik van kunnen maken. Als het college met een voorstel voor een regeling komt, zullen we het in ieder geval hieraan toetsen.

Voorzitter,
Als raad hebben we, op 22 september 2015, een beeldvormende sessie gehouden over ons minima en armoedebeleid. We hebben de aanwezigen toen beloofd dat we als raad daar een vervolg aan zouden geven en al onze regels en regelingen tegen het licht zouden houden. Dat is nog steeds niet gebeurd. Als CU stellen we de raad voor om hier op korte termijn invulling aan te geven en om de agendacommissie te vragen het te agenderen.

Voorzitter,
als kinderen in de knel zitten dan moet er professionele ondersteuning  voorhanden zijn. De CU is dan ook geschrokken omdat we hebben gehoord dat Trias als een belangrijke jeugdhulpverlener vanaf mei 2016 een opnamestop heeft ingevoerd die tot begin november heeft geduurd. Een opnamestop omdat de trajectfinanciering niet kostendekkend was voor Trias en zij tegen te hoge tekorten aanliepen. Waarom is dit niet aan de raad gemeld? Vond u het niet nodig ons te informeren? Als CU, willen wij dit soort dingen weten. Wat zijn de consequenties geweest van deze opnamestop van Trias voor kinderen en hun ouders in onze gemeente? Wethouder, heeft u nee moeten verkopen en mensen in de kou laten staan?

Voorzitter,
Een samenleving waarin mensen naar elkaar omkijken en iedereen meetelt en kansen krijgt; dat is het ideaal van de ChristenUnie. Zo kunnen mensen in vrijheid hun verantwoordelijkheid nemen en is ieders talent van waarde. Ons werk is bij uitstek een plek waar die verantwoordelijkheid en dat talent tot hun recht komen. Het College zegt al jaren dat ze werk belangrijk vindt, maar wij missen concrete plannen en een gevoel van urgentie. Zo is de motie Wiedenplan al van juni 2015 en is het nog steeds niet uitgevoerd.
Bij de behandeling van de PPN heb ik u gevraagd om een samenhangend overzicht van al uw inspanningen op het gebied van werk. Dat hebben we niet gekregen. Toch zou zo’n overzicht echt helpen. Kunt u ons toezeggen dat we een dergelijk overzicht krijgen?
En dan werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In het plan van aanpak IGSD/NWG is een doelstelling opgenomen om 100 medewerkers met een WSW indicatie toe te leiden naar regulier, betaald werk. Op dit moment wordt deze doelstelling bij lange na niet gehaald. Wij maken ons zorgen over de mensen die moeilijk aan regulier werk komen en over de financiële risico’s die we hiermee lopen. Als gemeente kun je twee dingen doen: nog meer inzetten op het behalen van de doelstelling, namelijk uitstroom naar regulier werk, of zorgen dat mensen op andere manieren kunnen werken en zo extra inkomsten gegenereerd worden. Waar zet u op in? College, kom met een duidelijke visie en een onderbouwd plan.

Voorzitter,
Uit cijfers van de GGD weten we al jaren dat de laaggeletterdheid in onze gemeente hoog is. Bij de behandeling van de PPN heeft u aangegeven dat we niet het aantal mensen bereiken via de taalcoaches dat we voor ogen hadden. Voor de ChristenUnie is het zeer belangrijk dat laaggeletterdheid teruggedrongen wordt. Want voor een laaggeletterde is het moeilijker om voluit deel te nemen aan het sociale, maatschappelijke en economisch verkeer. In Steenwijkerland zien we, net als in andere plaatsen, een toename van het aantal mensen met een migratieachtergrond. De druk op onze taalcoaches zal hierdoor mogelijk verder toenemen. Kan de wethouder aangeven wat haar plannen de komende jaren zijn om laaggeletterdheid terug te dringen? Op dit moment vraagt zij nog geen extra middelen in de begroting. Weet de wethouder zeker dat extra geld niet nodig is? Anders denken we daar graag over mee.

Voorzitter,
Voor ik overschakel naar een ander thema, wil ik nog aandacht vragen voor 1 concreet punt als het gaat om mogelijkheden voor mensen met een beperking. Van de gehandicaptenraad heb ik begrepen dat men al meer dan vijf jaar bezig is om een openbaar gehandicaptentoilet te realiseren in het centrum van Steenwijk. Inderdaad, u hoort het goed: al meer dan vijf jaar! En dat het er nog steeds niet is. College, laat mensen met een beperking niet langer in de kou staan. Zorg dat er een gehandicaptentoilet komt! Wat ons betreft zo snel mogelijk. In ieder geval voor de zomer van 2017? Graag een toezegging!

BEHEERDERS VAN DE SCHEPPING

Voorzitter,
Voor de CU is het belangrijk dat we verantwoordelijkheid nemen voor de schepping, voor onze natuurlijke omgeving. Daarom vinden we de inspanning om steeds meer duurzame energie op te wekken en te gebruiken belangrijk. Het college vindt dat ook belangrijk. In januari heeft het college laten weten vooral in te gaan zetten op het opwekken van nieuwe energie met als bron de zon.
Ook de CU is voor gebruik van zonlicht als duurzame energiebron, inclusief de mogelijkheden van eventuele zonneparken. We hebben alleen het idee dat het denken over zonneparken op dit moment platgeslagen wordt tot enkel de mogelijkheid van een zonnepark bij de Woldmeenthe in Steenwijk.
Om de kansen van zonneparken te vergroten, ziet de CU graag dat het college een aantal beleidsuitgangspunten formuleert waar en hoe in onze gemeente zonneparken gerealiseerd kunnen worden. Dit geeft duidelijkheid naar onze inwoners en is voor eventuele omwonenden ook zeer transparant. Het laat tevens een college zien dat duidelijk ergens voor staat! Wij hebben hiervoor een motie voorbereid met als titel: zonne-energie met beleid.

Voorzitter,
In de PPN zegt u dat u realistisch en transparant wilt begroten. Daar is de CU het van harte mee eens. Wij hebben meerdere keren gesproken over de nieuwe manier waarop u de BUIG gelden, het geld voor de uitkeringen, wilt verwerken in de meerjarenbegroting. Wij zijn het niet eens met uw keuze om een vast bedrag op te nemen voor alle jaarschijven, zonder rekening te houden met oplopende of afnemende werkloosheid. Door uw keuze nemen de risico’s toe en ontstaan een veel te rooskleurig beeld van onze financiële meerjaren positie. De nieuwe methode zou voor de jaren 2018 en later een voordeel van 1,8 miljoen opleveren ten opzichte van de begroting 2016-2019. En dat enkel door een verandering van methodiek! Dat is zeker niet realistisch!
Ik zou de manier die u voorstelt, willen aanduiden als de Griekse methode. Omdat het niet realistisch is en een toekomstige raad mogelijk opzadelt met grote financiële problemen. Wij zullen niet instemmen met deze nieuwe methodiek en een amendement daarvoor indienen.
Voorzitter,
Het is soms hard werken in de politiek. Een ieder van ons doet dat vanuit zijn eigen rol en verantwoordelijkheid en vanuit zijn eigen idealen. Ik heb kort geschetst waar we als CU onze motivatie in vinden. Onze inzet is om vanuit christelijke politiek dienstbaar te zijn aan de mensen in Steenwijkerland. Wij geloven dat niemand van ons dat kan zonder de zegen van God. Daarom wens ik u, en ons allen die zegen toe. Ik dank u.