Opmerkingen van @CU_Steenwijkerland bij de Perspectiefnota

over-de-perspectiefnotawoensdag 06 juli 2016 08:08

Op 5 juli 2016 stond de Perspectiefnota van de gemeente Steenwijkerland op de agenda. Dit is een vooruitblik op de komende jaren, zowel financieel als inhoudelijk. De voorgaande jaren zijn we tegen de plannen van het College geweest, omdat we vonden dat er te veel in STENEN en te weinig in MENSEN werd geinvesteerd. Dit jaar zien we veel verbeteringen en kunnen we instemmen met de plannen. Wel hebben we extra aandacht gevraagd voor ZORGVERNIEUWING, voor MENSEN met BEPERKINGEN, voor de compensatie voor CHRONISCH ZIEKEN die nog steeds niet is geregeld en voor bewustwording en terugdringen van ALCOHOLGEBRUIK onder jongeren. Lees hier de letterlijke tekst:

Voorzitter,

De afgelopen twee jaren heeft de CU NIET ingestemd met de meerjarenbegroting. In 2015 hebben we er zelfs voor gekozen om een alternatieve begroting te maken en aan te bieden. Een alternatieve begroting die sluitend was voor 2016 en de komende jaren en die meer de nadruk legde op investeren in MENSEN en minder geld uittrok voor STENEN.

We spreken nu met elkaar over richtingen en keuzes voor 2017 en verder. Wat ons blij maakt, is dat een aantal keuzes die wij hebben voorgesteld in onze alternatieve begroting, is overgenomen. Ik noem de extra investering in kernen en wijken, de extra investering in de IGSD-NWG en, via de Impulsgelden, extra geld voor de bibliotheek. In onze alternatieve begroting hadden wij de keuze gemaakt om de, door het college voorgestelde bezuiniging op de subsidies, niet door te laten gaan. We zijn blij dat u via deze PPN voorstelt om deze bezuinigingen inderdaad te schrappen. Goed nieuws voor veel verenigingen en instellingen.

Ook zijn we blij om te zien dat er nu extra aandacht is voor duurzaamheid. De CU is er voor om te onderzoeken of zonneparken mogelijk zijn. Dat steunen we van harte. Het recente nieuws over de voortgang van het burgerinitiatief om snel internet aan te leggen in het buitengebied vinden we positief. We denken dat snel internet voor de vitaliteit van groot belang is en hopen dat er straks meer dan 50% deelname zal zijn, zodat de aanleg ook echt kan starten.

Voorzitter,

De CU ziet voldoende goede zaken in deze PPN, en dus in de plannen van het College, om weer aan te haken.

Dat wil uiteraard niet zeggen dat we geen vragen en wensen hebben.

Eerst een opmerking over de zorgtaken van onze gemeente. We hebben geconcludeerd dat de transitie tot nu toe in het algemeen goed is verlopen. Wat ons betreft een zeer belangrijke conclusie. We gaan nu langzaam over van transitie naar transformatie. De CU denkt dat echte transformatie van groot belang is om de zorg beter en zo mogelijk efficiënter te maken. We weten dat zorg ook voor u erg belangrijk is. Toch constateren we met verbazing dat er in de PPN nauwelijks wordt gesproken over de zorgtaken van de gemeente. Over hoe we de volgende fase van transformatie denken vorm te geven. Wij zouden het college willen uitdagen om meer de nadruk te leggen op transformatie. Op echte fundamentele veranderingen in de zorg. We willen daarom voorstellen om een gemeentelijk Zorginnovatiefonds op te richten. Een fonds waarin we alle beschikbare middelen die bedoeld zijn voor innovatie in de zorg, bundelen. Op die manier leggen we meer de nadruk op innovatie en is voor alle geïnteresseerden duidelijk hoeveel geld er is en wat de voorwaarden zijn om er aanspraak op te maken. We zullen hiervoor een motie indienen.

Voorzitter,

Al meerdere malen heeft de CU aandacht gevraagd voor de gelden die het rijk vroeger gebruikte om chronisch zieken financieel te ondersteunen. Bij de overheveling van de budgetten van 2015 naar 2016 heb ik gezegd dat voor de chronisch zieken een compensatie voor de hoge kosten die ze maken in verband met hun ziekte, erg belangrijk is. Daarom wil ik u nogmaals vragen om snel met een regeling te komen! Hoe gaat u het geld, totaal 400.000 EURO, inzetten? We vinden het echt niet kunnen dat u daar zoveel tijd voor neemt. Wanneer gaat u dat eindelijk regelen en hoe?

Dit voorjaar is het VN-verdrag voor rechten van Mensen met een Beperking, zowel door de Tweede- als de Eerste kamer geratificeerd. Het verdrag gaat over toegankelijkheid en over een inclusieve samenleving. Een samenleving waarin mensen met een beperking evenveel mogelijkheden en kansen hebben als mensen zonder beperkingen. Als ChristenUnie zijn we daar blij mee.

Niet alleen stemde de Kamer in met de ratificatie van het VN-verdrag, maar de Kamer durfde nog verder te gaan en nam een voorstel aan waardoor de plicht tot toegankelijkheid wettelijk is vastgelegd. Gemeenten zijn voor de uitvoering van het VN gehandicaptenverdrag een belangrijke partner. Gemeenten wordt gevraagd periodiek integrale plannen vast te stellen (zoals bepaald in Wmo 2015 en de Jeugdwet) waarin zij beschrijven hoe zij op basis van de lokale kenmerken willen werken aan de implementatie van het VN-verdrag.

We zullen een MOTIE indienen waarin we u vragen met voorstellen te komen voor een Inclusie agenda voor de gemeente Steenwijkerland.

Voorzitter,

Op 25 mei 2016 was er een avond over Nieuwkomers in Steenwijkerland. Mensen die een officiële status hebben en gehuisvest worden in onze gemeente.  Een probleem dat werd gesignaleerd is dat sommigen van hen al snel met schulden te maken krijgen. Bijvoorbeeld doordat verplichte uitgaven, zoals huur en zorgverzekering, en inkomsten uit de pas lopen. Oftewel men moet al veel zaken betalen op het moment dat de uitkering nog niet wordt uitgekeerd. De ChristenUnie zou graag zien dat hier een oplossing voor komt. Er werd gezegd dat men in overleg is met de gemeente. Klopt dat? Kunnen we binnenkort een voorstel hierover verwachten? Kunt u hier iets meer over vertellen?

Bij de behandeling van het jaarverslag 2015, heb ik uitgebreid aandacht gevraagd voor werk. Ik ga dat nu niet herhalen, maar ik wil het college manen om snel met de uitwerking van het Wiedenplan Werk te komen. Ook wil ik u vragen om de dingen die u al doet in het kader van werk en werkgelegenheid beter inzichtelijk te maken. Wilt u ons een duidelijk overzicht daarvan geven?

Voorzitter,

Bij de behandeling van het preventie en handhavingsbeleid Drank en Horeca Wet vorig zomer hebben wij als partij al aangeven meer preventieve maatregelen te willen rondom het thema alcohol. Wij hebben toen nadrukkelijk stilgestaan bij de maatschappelijke verantwoordelijkheid van sportverenigingen. Oud en jong komen hier samen en juist het thema verantwoord alcoholgebruik en sport horen volgens ons bij elkaar. Na behandeling van het beleid, zijn er toen echter geen moties ingediend. Dit willen wij alsnog doen.  Wij willen sportverenigingen stimuleren te komen tot een helder en verantwoord alcoholbeleid. Daartegenover staat wat ons betreft ook dat sportverenigingen die dit doen, deels financieel door de gemeente ondersteunt kunnen worden bij het trainen van de vrijwilligers in de sportkantines. Ook willen we de sportverenigingen erkennen met een gemeentelijk certificaat, een soort keurmerk. We hebben daar een MOTIE voor.

Ik kom tot een afronding. Op deze plek wil ik opnieuw aandacht vragen voor begrotingsdiscipline. Ik wil u vragen om een begroting te maken waarin alle belangrijke zaken worden opgenomen, zodat we niet steeds tussendoor, meestal ten laste van de reserves, voorstellen voorgelegd krijgen.

In de PPN zegt u dat u realistisch en transparant wilt begroten. Daar is de CU het van harte mee eens. U maakt die opmerking specifiek als het gaat over de BUIG gelden, het geld voor de uitkeringen. U wilt de door het Rijk voorlopig toegekende bedragen volledig opnemen in de begroting. Daar zijn we het mee eens. U spreekt hier van een trendbreuk in de systematiek. Als CU willen we graag nog beter begrijpen hoe de systematiek precies heeft gewerkt en gaat werken. We hebben daar nog technische vragen over die we de komende weken verder willen uitzoeken. Mocht er aanleiding voor zijn, dan komen we hier op een later moment mogelijk nog op terug.

Voorzitter,

Het is soms hard werken in de politiek. Een ieder van ons doet dat vanuit zijn eigen rol en verantwoordelijkheid en vanuit zijn eigen idealen. Maar allemaal met de intentie om het juiste te doen voor de mensen in Steenwijkerland. Wij geloven dat niemand van ons dat kan zonder de zegen van God. Daarom wil ik u, en ons allen die zegen toewensen. Ik dank u.

EINDE